Posted by : Waalid Al-Marbawi Dec 26, 2011


Bismilllahirrahmanirrahim,

Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam,yang menjadikan Al-Quran sebagai panduan hidup manusia agar mereka tidak lari dari landasan yang sebenar selaku hamba Sang Pencipta di atas muka bumi ini, agar manusia tidak lupa dan bangga diri serta tidak melakukan kefasadan di dunia yang sementara ini. Selawat dan salam ke atas junjungan besar ,Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam serta kaum kerabat dan para pengikut  sehingga hari pembalasan.



Terkedu dan terguris jiwa saya  sebagai  antara pelajar Terengganu di  Universiti Al-Azhar Asy-Syarif,Mesir apabila tempat belajar saya dikatakan “ketinggalan zaman” oleh Ketua Pegawai  Eksekutif Majlis Agama dan Adat istiadat Melayu(MAIDAM), Wan Harujan Sulaiman sebagaimana yang dipetik dalam keratan akhbar sinar harian semalam yang bertarikh 25 Disember 2011(Ahad).

Dalam kenyataannya yang bertajuk “henti hantar pelajar ke Mesir”, antara alasan untuk tidak menghantar pelajar-pelajar ke Mesir adalah :

1-      Sistem pengajian yang ketinggalan
2-      Mengikut langkah Yayasan Terengganu
3-      Fokus untuk hantar pelajar ke Jordan
4-      Dasar kerajaan dan MAIDAM perlu patuhi
5-      Pelajar terlibat dengan aktiviti yang merugikan kerajaan
6-      Keadaan keselamatan yang tidak terjamin

SISTEM PENGAJIAN YANG KETINGGALAN

Ya,tidak dinafikan bahawa Universiti Al-Azhar masih terkebelakang dari sudut infrastruktur,TAPI  bukan dari sudut pengajian. Dengan menggunakan sistem pemfailan yang manual,tidak bermakna Univ. Al-Azhar ketinggalan dalam sudut pengajian. Ulama’-ulama’ Al-Azhar sentiasa mendepani Isu-isu semasa dan juga Isu-isu sejagat yang berlaku disekitar. Contoh  yang paling dekat ialah perhimpunan yang di adakan di Masjid Al-Azhar bagi menyelamatkan Al-Azhar dan juga pemerkasaan ‘Wathiqah Al-Azhar’ sebagaimana yang dibentangkan oleh syeikhul Azhar,Syeikh Ahmad Toyyib di Al-Azhar Conference Center(ACC) baru-baru ini menunjukkan Masyayeikh Al-Azhar sentiasa memastikan keluarannya berkualiti dan dipercayai oleh semua lapisan masyarakat.

Sistem Pengajian Al-Azhar adalah yang amat unik kerana menggunakan dua institusi iaitu jami’ah(universiti) dan jaami’(masjid) dalam usahanya melahirkan Ulama’ Al-Amilin(Ulama’ Yang Bekerja) dalam masyarakat dan bukan hanya melahirkan mahasiswa/wi yang cemerlang di atas sijil sahaja. Buktinya, selepas berlakunya revolusi 25 Januari tempoh lalu,percambahan dan meriahnya kelas di Masjid Al-Azhar merupakan kembalinya usaha untuk menjadikan Al-Azhar gemilang di persada dunia.

Selain itu, pengajian di Univ. juga melatih mahasiswa dan mahasiswinya dalam mendepani masalah-masalah kontemporari seperti wujudnya subjek ‘qodoya mu’asarah’  yang berkaitan soal hukum hakam semasa yang berlaku dalam masyarakat. Dan untuk pengetahuan semua,matapelajaran ini sentiasa dikemaskini sekiranya ada permasaalahan baru yang muncul dalam dunia moden ini, nah,terbuktilah bahawa Univ. Al-Azhar tidak ketinggalan dalam pengajiannya sebagaimana yang di tohmah.

(gambar kanan : para syeikh yang mengajar di masjid Al-Azhar setiap hari dalam seminggu)

Oleh itu,sahlah tohmahan yang mengatakan Al-Azhar tidak sesuai untuk menjadi tempat belajar kerana ketinggalan adalah tuduhan dan tohmahan yang ‘atas angin’ semata-mata.


PELAJAR TERLIBAT DENGAN PERKARA YANG MERUGIKAN KERAJAAN

Berkenaan perkara ini,saya merasakan alasan yang umum ini perlu kepada penjelasan yang khusus daripada MAIDAM. Apakah ‘perkara’ yang dikatakan merugikan kerajaan?

Yang saya Nampak,perkara yang merugikan kerajaan ialah boleh jadi ramai lepasan yang belajar di Al-Azhar apabila balik ke tanah air,tidak terlibat dalam institusi kerajaan dan berada di pihak politik pembangkang. Mungkin inilah yang dimaksudkan dengan perkara yang dikatakan merugikan kerajaan.

Untuk pengetahuan semua,kami di sini dinaungi oleh Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir(PMRAM) dan Education Malaysia(EM) secara amnya dan di bawahnya terdapat Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu Mesir(KPT) yang mana persatuan ini sentiasa memastikan yang terbaik buat ahli-ahlinya. Baik dari sudut keilmuan mahupun nilai tambah dalam ilmu berorganisasi.

Sebagai contoh, dalam memastikan ahli-ahli KPT sentiasa cemerlang dalam peperiksaan, KPT Mesir di bawah seliaan Biro Akademik telah mengadakan Misi Mumtaz Imtihan(motivasi) yang menampilkan doktor Muhamad Hameda selaku pensyarah Maahad Bahasa Arab Univ. Al-Azhar.

Adakah terlibat dengan persatuan sebagai nilai tambah kepada kami dalam sudut berorganisasi yang mana ilmu ini tidak didapati di kuliah-kuliah dan perlu kepada praktikal dikatakan merugikan kerajaan?



Saya melihat ini merupakan satu bonus kepada kerajaan bilamana golongan ini balik kelak,mereka sudah terdedah dengan ilmu-ilmu asas berorganisasi, baik protokol majlis,mengendalikan mesyuarat,dan lain-lain lagi.   

Sekiranya perkara sebegini dipandang serong, amat tidak adillah pihak kerajaan dalam melayani anak-anak bangsanya di luar Negara khususnya Mesir sedangkan di tempat-tempat lain dilambung-lambung.

TELITILAH DENGAN BAIK DAN BUATLAH KEPUTUSAN

Saya berharap kepada pihak-pihak yang terbabit agar perkara ini perlu diperhalusi lagi agar ulama’-ulama’ amilin bermanhaj Al-Azhar dari Terengganu tidak disekat dan diteruskan penghantarannya kerana bimbang kalau-kalau kurangnya ulama’ menyebabkan masyarakat menjadi jahil serta jauhnya dari Rahmat Allah taala. Biarlah negeri kita ramai dengan ulama’ kerana tiada ruginya memiliki mereka,tapi kalau tiadanya ulama’,maka alangkan rugi dan bodohnya kita.

Semoga perkara ini tidak dipandang remeh oleh semua orang kerana sekirany kita benci alim ulam’,samalah kita benci pewaris-pewaris Nabi.

" العلماء ورثة الأنبياء"
“ulama’ adalah pewaris Nabi”

Justeru,buatlah keputusan yang terbaik dengan mangambil kira segenap aspek dan bukan dengan pandangan keuntungan politik semata-mata.wallahua’lam

Leave a Reply

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -