Archive for 2012

Semangat Yang....dot..dot..dot

Alhamdulillah,Syukur kepada Allah kerana masih lagi diberi kesempatan hidup di atas dunia yang fana ini. sudah hampir dua bulan berada di bumi Malaysia. seperti yang pernah waalid cakapkan sebelum ini,kehidupan di Tanah Air lebih sibuk dan bermacam2 agenda yang mesti dilaksanakan.

Blog pun dah bersawang..maafkan waalid ye sahabat-sahabat.Apapun,untuk perkembangan terkini,waalid akan berkhidmat di negeri Pahang Darul Makmur mulai tahun hadapan. Agak berat untuk meninggalkan tempat sendiri,al-maklumlah baru balik dari merantau..tup2 kene merantau lagi. walaubagaimanapun,"dimana bumi dipijak,disitu langit dijunjung". Semoga keberadaaan di perantauan nanti memberikan lebih pengalaman dan ilmu kepada diri waalid.

semoga kawan2 sentiasa dalam lindungan dan kasih sayang Allah Taala.insyaAllah..sekian untuk kali ini.

wassalam..^_^

Ohh..sikap orang kita...jadikan pengajaran

Kehidupan kita tidak lari dari kehidupan bermasyarakat, kerana makhluk yang bernama manusia ini adalah bersifat lemah dan saling memerlukan satu sama lain.

Dalam hidup bermasyarakat,banyak benda dan adab2 yang perlu dijaga agar keharmonian hidup bermasyarakat mekar dan dapat mengeratkan hubungan sesama manusia.

Semalam waalid ada pergi ke sebuah rumah ni(nama dirahsiakan untuk kebaikan bersama), tujuannya untuk menghantar barang kiriman yang dikirimkan oleh ahli keluarganya di Mesir kpd salah seorang sahabatnya.

Waalid singgah ke rumah si fulan ni dengan memakai jubah dan berkopiah...setibanya di sana,waalid memberi salam. beberapa kali jugak waalid memberi salam,namun tidak berjawab. Waalid cuba mengembangkan telinga untuk mendengar kalau2 ada bunyi manusia dalam rumah tu..

Tetiba waalid terdengar satu perbualan(dengar hujung2 telinga)

si a : eh,dengar mcm orang bagi salam..sape tu?
si b : orang mintak sedekah
si a : royak(bgtau) xde orang

Waalid agak terkilan mendengar kalam2 itu menyebabkan perasaan bercampur baur,sedih dan geram dengan sikap yang ditunjukkan oleh isi rumah itu. Mungkin tidak semua orang bersikap begitu,namun,sebagai peringatan...janganlah kita cepat berburuk sangka dengan orang lain.

Apalah salahnya kalau benar waalid ingin pergi minta sedekah pun,bukankah itu membuka pintu rahmat Allah?jawablah salam..bagitau elok2 yang 'dia' tidak berkemampuan untuk bersedekah..bukannya melayan seburuk itu..

Apapun..waalid doakan agar Allah memberi hidayah dan petunjuk kepada kita semua serta mengislahkan diri kita kepada yang terlebih baik terutama yang melibatkan hubungan kita dengan Allah dan juga hubungan kita dengan sesama manusia..

Wallahua'lam.

p/s: cerita ini bukan bertujuan memburukkan mana2 pihak..tapi hanya untuk dijadikan pedoman dan pengajaran bagi yang ingin berubah...wallahua'lam

Ibrah dari Aidiladha

Alhamdulillah,syukur kita kepada Allah taala di atas nikmat kehidupan yang penuh dengan kasih sayang Allah...Alhamdulillah,kita diberi kesempatan dalam bulan zulhijjah ini untuk meraikan hari raya aidiladha, juga dikenali dengan hari raya qurban.

Hari raya qurban ini adalah anugerah Allah untuk kita dalam mendekatkan diri kita kepada Allah taala. Mengambil ibrah daripada pengorbanan Saidina Ibrahim A.S dan Saidina Ismail A.S. Pengorbanan yang diangkat kepada darjat yang tertinggi. Baginda Ibrahim A.S berkorban tenaga,masa dan kasih sayangnya semata-mata untuk menunaikan perintah Allah,iaitu menyembelih anak kesayangannya.



Peristiwa ini merakam banyak mesej dan pengajaran,antaranya ialah;

1- Ketaatan dan Keimanan yang utuh terhadap segala perintah dan suruhan Allah Taala.
2- Sifat sabar dan sanggup berkorban apa sahaja terhadap Tuhannya.
3- Merelakan dirinya terkorban bagi melaksanakan tanggungjawab terhadap Allah Taala sebagaimana yang ditunjukkan oleh Saidina Ismail A.S.

dan banyak lagi mesej2 yang dibawa dari kisah Nabi Allah Ibrahim dan Ismail Alaihimassalam.

Disamping kita bergembira,janganlah kita lupakan hakikat sebenar Hari Raya Aidiladha ini serta ibrah dan sirah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Ismail Alaihimassalam...mudah2an kita tergolong dalam golongan hamba-hambaNYA yang mentaati segala perintahNYA dan meninggalkan segala laranganNYA..insyaAllah.

Di kesempatan ini,waalid sekeluarga ingin mengucapkan selamat hari raya aidiladha,maaf zahir dan batin. Jangan makan daging banyak sangat ye kawan2..nanti darah tinggi...hehe..waalid sebenarnya dah sampai ke tanah air,sebab itulah payah sikit nak update blog ni..dah agak bersawang ni..ye x?haha..papepun,semoga Allah mempermudahkan urusan kita semua...:)


Word Verification?

Alhamdulillah,apa khabar kawan2 semua?maafkan waalid kerana kebelakangan ini jarang muncul dalam dunia blogger ini,sejak nak pulang ke tanah air ni,banyak benda yang ingin dilakukan sehingga kalimah yang disebut2 oleh cendekiawan -"الواجبات أكثر من الأوقات" betul2 menyemputkn diri ini. Benarlah kata cendekiawan " kewajipan itu lebih banyak dari masa".

Pada entry kali ini,waalid nak menyuarakan satu pendapat berkenaan 'word verification' untuk aplikasi komentar dalam blog.kenal x?alah yang keluar macam dalam gambar di bawah ni kalau kita nak komen kat sesebuah blog...

haa...inilah dia...

Sudah banyak yang waalid baca tidak kiralah luahan rasa,geram,marah,dan sebagainya tentang benda alah ni. Waalid boleh katakan yang majoriti blogger tidak suka benda alah ini..betul x?waalid sendiri pun agak kekok dengan benda alah ni dan pendek katanya..tidak suka jugalah..:)

Namun,bagi sisi positif waalid pulak,mungkin sesetengah blogger itu ada sesuatu alasan yang memerlukan blog mereka diletakkan word verification ini.

1- Ada blogger yang blognya hanya untuk kepuasan sendiri,oleh itu,mereka tidak kisah ada orang komen ke tidak.

2- Ada juga blogger yang pernah diganggu oleh sang tanpa nama a.k.a Anonymous,mungkin mereka memasang word verification tu balik..

3- Mungkin juga blogger itu menulis perkara yang boleh menyentuh sensitiviti sesetengah pihak atau sebagainya..

dan mungkin banyak lagi yang mungkin menjadi alasan bagi si blogger yang menggunakan benda alah ini dalam mengelakkan diri mereka dari orang2 yang mereka tidak sukai...mungkinkah waalid pun akan menggunakan word verification ini satu hari nanti?haha...wait and see...

babai...

P/s : macam mana saudara kita di Syria hari ni?Palestin?Burma?dah ambil berita2 diaorang belum?hah?!belum???jangan tuan-puan...kita jangan hiraukan nasib mereka..kita semua adalah bersaudara..doakan mereka ok...^_^..wallahua'lam

Cara Terbaik Hantar Borang Time Ramai Orang..

Korang ade?haha....inilah cara paling terbaik kalau nak hantar borang ketika berurusan untuk sesi pengkuliahan baru yang menyaksikan berbondong-bondong orang untuk berurusan....cara ni senang,jimat masa dan cepat...kikiki

only at egypt....Ape pun boleh...haha

Pabila Seorang Ayah Gembira

Alhamdulillah, kehidupan sebagai pengembara yang bermusafir dalam perjalanan menuntut ilmu bakal berakhir tidak lama lagi...namun,bukanlah bermakna tamatnya tugas untuk menuntut ilmu, bahkan sehingga ke liang lahad perlu kita sentiasa menimba ilmu pengetahuan.



Baru-baru ini ada menelefon ayahanda di kampung,memberitahukan tarikh kepulangan ke kampung halaman...seorang ayah yang kegembiraan jelas kelihatan sekalipun tidak dizahirkan dengan kata-kata,namun sebagai seorang anak,memahami dan mengerti perasaan ibubapanya. Terlebih lagi pabila mereka bersendiriaan di rumah dek anak-anak yang keluar menjalani kehidupan masing-masing.

Tatkala terpacul kalimah "sblm raya haji?bereh! [dengan nada gembira]" dari mulut ayah yang selama ini belum pernah keluar perkataan sebegitu dari mulutnya..jelaslah bahawa ibubapa sentiasa menantikan anak-anak mereka untuk pulang ke pangkuan mereka..

Sebagai peringatan buat diri ini dan kawan-kawan...hargailah ibubapa kita tatkala mereka masih hidup,dan kiranya ada yang telah kehilangan orang tua,perbanyakkanlah sedekahkan pahala al-faatihah dan yaasin,kerana amalan itu akan sampai kepada mereka..itulah sepatutnya seorang anak yang soleh/ah berbakti kepada orang tuanya.

Yang orang tua masih hidup,juga boleh untuk sedekahkan pahala al-faatihah setiap pagi selepas solat subuh.terlebih ahsan untuk setiap solat fardhu...

Semoga Allah taala merahmati ibubapa kita semua..dan moga Allah jauhkan kita dari sifat-sifat anak yang derhaka..aamin..

Ibubapa sentiasa kasih dan sayang terhadap anak-anak mereka,tidak kiralah mereka baik atau buruk,cerdik atau kurang cerdik..mereka tidak pernah lupa terhadap anak-anak mereka,yang sentiasa lupa ialah anak-anak terhadap orang tua mereka..nauzubillah..

moga bermanfaat...^_^...lame dah tak update..sibuk persiapan utk pulang ke tanah air..huhu

Diploma Perguruan Lepas Ijazah Sekolah Rendah (DPLI-SR) j-QAF


MAKLUMAN DAN PERHATIAN     

            1     Calon yang memenuhi syarat-syarat kelayakan asas untuk mengikuti Diploma Perguruan Lepas Ijazah Sekolah Rendah (DPLI-SR) j-QAF Mod Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah (LPBS) ini diwajibkan menduduki Ujian Pemilihan Calon Guru Malaysia (Malaysian Teacher Selection Test – MTeST) dan menghadiri temu duga yang akan ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.     

                        
            2     Keutamaan akan diberi kepada calon yang mempunyai ijazah yang tepat dan bersesuaian dengan bidang yang dipohon. (Sila rujuk senarai kesesuaian ijazah untuk maklumat lanjut).     

                        
            3     Calon yang dipanggil menduduki MTeST dikehendaki mencetak Tiket Panggilan Ujian  daripada laman web Kementerian Pelajaran Malaysia dan dibawa bersama semasa ujian.     

                        
            4     Calon yang layak dipanggil temu duga dikehendaki mencetak Surat Panggilan Temu Duga, Lembaran Pernyataan Hasrat, dan Borang Butiran Diri daripada laman sesawang. Borang Butiran Diri dan Lembaran Pernyataan Hasrat yang telah diisi dan dilengkapkan hendaklah dibawa bersama-sama dengan dokumen-dokumen lain pada hari temu duga. Bahagian Pendidikan Guru tidak akan mengeluarkan  makluman secara bersurat  kepada calon.     

                        
            5     Calon yang sedang berkhidmat dengan Kerajaan Malaysia atau badan berkanun dikehendaki membawa Surat Pengesahan Ketua Jabatan semasa temu duga.     

                        
            6     Calon yang berjaya ditawarkan kursus akan menerima surat tawaran rasmi semasa melaporkan diri di Institut Pendidikan Guru yang ditetapkan.     

                        
            7     Calon adalah dinasihatkan supaya terlebih dahulu membuat semakan kepada status kelayakan ijazah yang diiktiraf oleh kerajaan dengan melayari portal di alamat berikut : http://www.interactive.jpa.gov.my/webinteraktif/frmMainIktiraf.asp     

                        
            8     Maklumat permohonan yang tidak lengkap atau tidak benar, boleh mengakibatkan permohonan ditolak.

    

                       

PENDAFTARAN     
          
Calon yang ditawarkan mengikuti kursus ini akan mendaftar di Institut Pendidikan Guru yang ditentukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia pada tarikh yang akan ditetapkan. Calon yang telah ditemu duga dan tidak menerima sebarang maklumat dalam tempoh satu (1) bulan selepas tarikh pendaftaran di Institut Pendidikan Guru dianggap tidak berjaya. Bahagian ini tidak akan mengeluarkan maklumat secara bersurat kepada calon.
                       


IKATAN PERJANJIAN PENDIDIKAN GURU     
           
Calon yang ditawarkan mengikuti kursus di Institut Pendidikan Guru adalah tertakluk kepada ikatan Perjanjian Pendidikan Guru seperti yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Calon hendaklah bersetuju dan patuh dengan kontrak perjanjian untuk dilatih di mana-mana kampus IPG, KPM dan bersedia ditempatkan di mana-mana sekolah termasuk di kawasan pedalaman seluruh negara seperti yang diarahkan oleh pihak kerajaan setelah tamat berkursus.



Untuk mengisi borang secara online,sila beli no pin di BSN terdekat dan klik gambar di bawah untuk ke aplikasi borang secara online..
 

Tuan Blog Dah Mati...

Innalillahi wainna ilaihi rooji'un..

Wei...nanti2..jangan fikir bukan-bukan ye,tuan blog ni bukan mati kehidupan..tapi mati akal la..hehe..jangan marah haa...^_^

Lama dah blog ni tak berupdate,begitulah kehidupan sebagai seorang hamba yang sememangnya banyak tanggungjawab yang perlu dibereskan.

Alhamdulillah,segala kerja Suruhanjaya Pilihanraya persatuan telah selesai,tahniah dan takziah buat pimpinan mahasiswa tganu yang baru menaiki tampuk kepimpinan,semoga Allah membantu kalian dalam melaksanakan amanah dan tanggungjawab.

Mesyuarat Agung Tahunan Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu Mesir akhirnya melabuhkan tirai dua hari yang lepas,pelbagai lontaran idea dan cadangan serta muhasabah diberikan untuk sepenggal pentadbiran sesi yang lalu. Setiap manusia pasti ada kekurangan,sebab itulah kita harus berjemaah/berpersatuan untuk saling melengkapi antara satu sama lain...

Sejuta keampunan dirafa'kan kepada Allah atas penerimaan usul yang dibawa oleh waalid berkaitan kesatuan. Kesatuan yang mantap ditagih untuk menguatkan ukhuwah dan kekuatan ahli-ahli dalam menjalani kehidupan sebagai mukmin.

Semoga anak-anak Terengganu di Mesir akan terus meningkatkan dan mengeratkan kesatuan yang sudah terpateri erat sejak sekian lama.

p/s : maaf buat semua sahabat kerana lama dah waalid tak dapat ziarah kalian..insyaAllah akan membalas kunjungan sehabis mampu yang mungkin..:)

Ujian Allah Datang Pelbagai Cara..Sabarlah..

Alhamdulillah,syukur kehadrat Allah taala atas segala limpahan kurnianNya yang tidak terhingga.Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad Shallallahu 3alaihi Wasallam,para sahabat,pengikut2nya dan seluruh ummat Islam.

Ujian yang Allah turunkan kepada hamba-hambaNya merupakan simbol kasih sayang Allah terhadap seorang hamba. Bagaimana sang pencipta menguji kesabaran dan kehambaan seorang hamba terhadap penciptanya.

Begitu juga dengan nikmat2 yang Allah berikan,semuanya berlaku dengan perjalanan taqdir dan kehendakNya. Redha dan sabarlah dengan segala perjalanan hidup yang sekalipun teramat sangat pahit untuk ditelan kerana Allah itu tidak membebankan kepada hamba-hambaNya di luar kemampuan hambaNya.

Ayat-ayat di atas adalah pujukan kepada si hamba yang lemah di atas musibah dan ujian yang berat. Berita tentang penyakit 'cancer' atau dikenali dengan nama leukemia yang dihidapi oleh anak saudara waalid sangat memeranjat dan menyedihkan. Kanak-kanak yang masih belum baligh,berumur 5 tahun sudah merasai kesakitan yang sangat berat dan sukar untuk diubati..

Sungguh berat ujian yang diberikan Allah kepadamu...bak kata pepatah,berat mata memandang,berat lagi bahu memikul. Dengan ketiadaan sayap kiri a.k.a sang isteri yang dijemput Allah dalam kemalangan 4 tahun lalu,abang ipar waalid terpaksa mengharungi ujian Allah yang berat ini. Semoga dikau tabah dalam menghadapi segalanya..

Ya Allah,ringankanlah bebanan yang ditanggung oleh mereka,juga bebana orang-orang Islam seluruh dunia..aamin...

Hanya doa dan munajat mampu dilakukan agar Allah memberikan kesembuhan dan kepulihan dari kesakitan yang dihadapi...mohon sahabat-sahabat doakan juga..Jazakumullahu khairan jazak..

This is My STYLE, Islam is The Best

Akhir-akhir ini kita ummat islam sangat sedih dengan beberapa perkara yang berlaku melibatkan maruah dan kehormatan kita sebagai seorang yang beragama Islam. perkara pertama ialah merebaknya  'gangnam style' yang waalid boleh katakan berjayanya orang kafir melaghakan orang Islam dengan hanya 1 tarian simple. cuma oleh kerana minat kepada korea mungkin,ianya begitu cepat merebak dan mempengaruhi anak-anak muda,tidak terlepas masyarakat melayu amnya.

[++] 'Hazihi Sabili', Inilah Jalanku! This is My STYLE, Islam is The Best.. So, which one is your 'STYLE'? - Credit to MFR Studio

Mudahnya kita terpengaruh dengan kemajuan semasa,semberono mengikut rentak orang kafir,sudahkah kita mengkaji makna-makna lirik nyanyiannya,makna gerak lenggoknya. Mudah-mudahan kita tidak termasuk dalam golongan yang menjual maruah agamanya..aamiin.

Perkara kedua yang sangat menikam dan menghiris-hiris hati ini ialah sebuah filem yang MENGHINA junjungan besar SAIDINA RASULULLAH shallallahu 3alaihi wasallam. Filem yang dibuat oleh orang kafir berbaur lucah itu menghina tubuh mulia Nabi Muhammad dan ahli keluarga baginda S.A.W. Waalid sangat sedih kerana tidak ada apa yang mampu waalid lakukan selain berdoa agar Allah memelihara agama Islam yang mulia ini.

Mungkin tindakan yang dilakukan terhadap duta US di Libya agak keterlaluan,namun ianya tidak mustahil bagi seseorang yang tersangat menyintai Rasulullah dan tidak sanggup dengan penghinaan terhadap Baginda. Tetapi waraslah dan berfikirlah dengan rasional untuk melakukan tindakan agar tidak membawa mudarat yang lebih besar kepada Ummat Islam.

Sama-samalah kita berusaha untuk menentang penghinaan terhadap Baginda S.A.W.. ada yang menyuarakan ketidakpuashatian dengan berdemo aman..silakan,ada yang hack dan memberi ingatan kepada orang amerika..silakan,ada yang membuat penerangan tentang kemuliaan Nabi..silakan..dan lain-lain tindakan yang boleh menguntungkan dan menyelamatkan kekasih Mulia yang kita cintai dan sanjungi..

wallahua'lam

p/s : blog jarang update..SPR masih terpundak atas batu jemala patik..huhu...bleh lihat sini...-->http://www.infokpt.com/v3/2012/09/13/pengumuman-kekosongan-kerusi-ajkt-sesi-20122013/
doakan dipermudahkan urusan waalid olehNya..insyaAllah..TQ

Otak Ligat! Badan Lincas!

Alhamdulillah,segala puji bagi Sang Pencipta yang teragung,Selawat dan salam kehadrat kekasih junjungan serta buat para pengikut dan seluruh kaum muslimin.

Dalam melakukan sesuatu perkara,peranan otak sangat penting. Terlebih-lebih lagi perkara tersebut memerlukan otak yang ligat dalam mencernakan buah fikiran mahupun mengeluarkan idea yang bernas untuk menyelesaikan sesuatu kemusykilan atau masalah.

ihsan google
Bagi mereka yang sibuk,memegang jawatan dalam persatuan,organisasi, harakah,dan sebagainya, otak ligat dan badan lincas sangat besar peranannya. Bagi yang banyak tanggungjawabnya, tersangatlah memerlukan otak yang ligat berfikir bagi mengawal gerak kerja agar tidak bertindan dan terlepas pandang.

Kadang-kadang kita(khususnya waalid) sangat perlu untuk belajar melakukan banyak benda dalam satu masa. Sebagai persediaan untuk berada dalam medan yang sebenar di tanah air tercinta. Tugas sebagai seorang anak,seorang suami,seorang da'ie dan mungkin banyak lagi taklifan yang akan diberikan nanti amat memerlukan persediaan yang cukup. Barulah nanti tidak 'mati katak' untuk melakukan semuanya.

Untuk mendapatkan otak yang ligat dan badan yang lincas,petua yang senang dan paling mudah untuk dilakukan ialah berSUJUD, mungkin petua ini jarang diambil berat oleh kita.

ihsan google

Sujud mampu menjadikan otak kita cerdas kerana ketika sujud,darah akan mengalir ke dalam satu saluran yang tidak akan sampai darah padanya melainkan ketika kita sujud. InsyaAllah otak kita akan semakin cerdas dan pintar. Disamping itu,banyak faktor-faktor lain yang mempengaruhi kecerdasan dan 'keligatan' otak kita ni. Termasuklah faktor pemakanan,persekitaran,pergaulan dan sebagainya.

"Akal yang cerdas dari badan yang sihat..."

Seorang yang bergelar ustaz atau pendakwah,kadang-kadang dilihat atau sinonim hanya menadah kitab,mengajar,kuliah,ceramah dan sebagainya. Sebenarnya,dalam Islam juga menggalakkan untuk kita beriadhah. Nabi Shallallahu 3alaihi Wasallam juga turut beriadhah,Nabi beriadhah dengan menunggang kuda,berenang dan memanah.

Mempelbagaikan kemahiran diri termasuk bersukan juga merupakan satu cara untuk para da'ie untuk mendekati para mad'u mereka,namun bukan perlu jadi pemain sukan yang pro,cukuplah sekadar kita reti untuk bersukan. Kalau main bola,agak-agak sepak bola tu kena dah kira ok la tu..begitu juga sukan-sukan yang lain.

Ok,ok..dah melalut dah..asalnya waalid hanya nak buat entry ringkas..jadi panjang pulak,harap maaflah kalau kalian bosan baca entry yang panjang lebar ini..huhu.

Sebagai kesimpulan,blog waalid yang agak bersawang akhir-akhir ini adalah kerana waalid sedang cuba untuk menjadi otak ligat dan badan lincas...huhu. Dah takde keje cari keje..nah,rasakan kau waalid..sahabat-sahabat tolong doakan agar segala pekerjaan waalid dimudahkan olehNya ya.. jazakumullahukhairan jazak...^_^

Jumaat Berselawat #04 : Bersahabat

Sumber : Ustaz google..huhu

Contohilah Saidina Rasulullah Shallallahu 3alaihi Wasallam dalam bersahabat. Mereka adalah contoh persahabatan yang berakhir sehingga ke Syurga Allah...Allah...^_^.

"Manisnya bersahabat kerana ALLAH..."

اللهم صلّ على سيدنا وحبيبنا محمّد وعلى آله وأصحابه اجمعين


Nostalgia Tumbong Nyor

Apa khabar kawan2 semua?harap sentiasa sihat dan senyum sokmo2...kali ini waalid ada satu benda nak kongsi dengan sahabat2 semua..mungkin ada yang mengenali benda ini dan pernah merasainya..apakah itu?hehe...lihat gambar ni....

Ihsan fb page :
Benda ni biasanya orang teganu panggil tumbong nyor..nama standardnya entahlah,waalid pun tak pasti..benda ni kalau saiz dia kecik,sangat manis dan best,lain pula kalau dah besar,rasanya tawar dan 'lecah'. mungkin yang mempelajari ilmu sains tahu kenapa ia menjadi tawar, boleh kongsikan dengan waalid ok..hehe

Sesiapa yang merasainya sahaja mengetahui...zaman sekarang ni,santan pun dah ada yang diperah dan disegerakan..entah budak2 sekarang kenal ke tidak makanan ni..hehe

p/s: dulu time kecik2 suka sangat berebut dengan adik untuk makan benda ni..kikiki...silap aribulan dapat 'hadiah' dari emak...huhu...

Kadar Update Berkurang...

Alhamdulillah,Syukur kepada Allah.Selawat dan salam ke atas junjungan besar Saidina Rasulullah Shallalahu 3alaihi Wasallam dan juga ke atas ahli keluarga Baginda serta ke atas para sahabat dan seluruh pengikut-pengikutnya.

Sebagai makluman untuk sahabat-sahabat waalid yang dihormati,mungkin blog ini akan mengalami kelembapan dari sudut update entry kerana? :

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum WBT.

Dengan sukacitanya dimaklumkan penubuhan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) oleh pihak Keluarga Penuntut-Penuntut Terengganu (KPT)  Mesir sesi 2011/2012. Suruhanjaya ini bertindak sebagai sebuah organisasi berkecuali dan akan memulakan operasi bermula dari 1 September 2012  hingga 20 September 2012. Antara matlamat penubuhan suruhanjaya ini adalah:

1. Mengendalikan pencalonan sebagai AJKT dan AJK HEWI Mesir bagi sesi 2012/2013.

2. Mengendalikan pengundian sekiranya berlaku pertandingan antara calon.

3. Bertanggungjawab memastikan proses pencalonan dan pilihanraya berjalan dengan lancar, telus dan adil.

Sehubungan  itu, sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut bolehlah berhubung dengan saudara Mohd Syamshul bin Sidik (Pengarah SPR KPT Mesir 2011/2012) di talian 0111-4485597.


“CEKAP DAN TELUS”
“BERILMU DAN BERAMAL”

Saya yang menurut perintah,

NAQIYYUDDIN ‘AFIFI BIN SALLEH
Setiausaha,
Suruhanjaya Pilihanraya,
Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu Mesir,
Sesi 2011/2012.
haa...itulah sebabnya waalid akan lembab sikit dalam update entry blog ni,mungkin juga akan bersawang sedikit...huhu

Sebenarnya waalid sudah ditaklifkan untuk mengetuai Suruhanjaya Pilihanraya Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu(KPT) Mesir bagi memudahkan proses pemilihan calon2 kepimpinan KPT Mesir untuk sesi akan datang.

InsyaAllah,kalau ada kelapangan..waalid cuba untuk mengupdate blog kesayangan ini. waalid menagih doa dan semangat sahabat-sahabat agar dipermudahkan urusan dan gerak kerja waalid untuk kesekian kalinya ini.mungkin ini adalah jasa terakhir waalid di sini sebelum terbang ke tanah air..atas doa dan semangat kalian,waalid dahulukan dengan ucapan Jazakumullahu Khairan Jazak..^_^

Gune Autolike Menang Peraduan..ade ke...

Orang cakap,tak baik dengki dengan rezeki orang..tapi kalau main tipu dalam sesuatu pertandingan,sudah tentu ramai yang tak puas hati..kan?

hem..kan baru2 ni waalid ade join satu pertandingan yang dibuat oleh KBBUTV3,contest gambar hari raya,contest yang dibuat berakhir dengan kontroversi..kesian plak kat admin KBBUTV3 tu,ramai yang tidak puas hati dengan keputusan yang dibuat. Tapi benda dah jadi,apa nak kata?tanggunglah pemenang tu dosa 'kering' dan kalau duit rm300 tu dibuat utk makan,maka tumbuhlah daging yang haram dalam tubuh badannya akibat penipuan yang dibuat.

Al-kisahnya,si pemenang ini,ntah nama ape,waalid xusahlah mentionkan kat sini, telah membuat aplikasi autolike kat gambar dia hingga jumlah like pada gambarnya sebanyak 1k lebih...memang comfirmlah menang..huhu..

Tak apelah,semua dah terjadi,namun,pada pendapat waalid,semua itu boleh diperbetulkan oleh admin, kalau dia mahu berlaku adil dan telus. pihak penganjur mempunyai hak untuk membatalkan kemenangan si 'dia' apabila terbukti dia telah melakukan penipuan. Entahlah,waalid sangka baik admin tidak tahu akan hal ini.

Yang lepas biarlah lepas,tapi yang akan datang beringatlah agar pisang tidak berbuah dua kali.

sekian bebelan waalid untuk kali ini..wallahua'lam


p/s:maaf kalau ada yang terawang2an...huhu...

Cara-cara untuk menyambung pengajian dalam bidang Pengajian Islam, Universiti Al-Azhar.Mesir

Sedikit Info buat sahabat-sahabat yang berniat dan bercita-cita untuk menyambung pengajian ke bumi kinanah,Mesir,ini ada sedikit maklumat yang disalurkan melalui Ikatan Lepasan Mahasiswa Mesir (ILMAM) Selangor :



1.Pemohon yg lulus imtihan qabul di msia baru-baru ini boleh terus mengisi borang yang akan diuruskn oleh KPT melalui yayasan @ jabatan agama negeri

2. Pemohon yg tidak lulus di dalam imtihan qabul di msia, anda layak untuk ke Mesir utk mengambil ujian sekali lagi di uni Alazhar.Sila pastikan anda mengisi n melengkapkan borang dan hantarkan melalui yayasan @ jabatan agama negeri utk diserahkan kepada EME mesir sebelum 10 september ini.Diingatkan pelajar mesti tiba di mesir sebelum 15 September utk persedian n memduduki ujian saringan kali ke 2 di sana.utk urusan passport n visa sila rujuk kepada pihak yg sama.

3.Bagi pemohon yg tidak pernah menduduki imtihan tahdid mustawa di msia.. usaha utk memastikan anda menduduki imtihan tersebut sedang diperbincgkn

Untuk mengetahui maklumat terkini boleh like FB fanpage ILMAM Selangor di SINI

http://jpt.mohe.gov.my/PELAJAR/timurtengah/Pelajar%20lepasan%20STAM%20ke%20Pengajian%20Islam%20di%20Al-Azhar.pdf


sumber: ILMAM Selangor.

Hati...

Hati....
  
Ehsan Ustaz Google

Hati itu umpama rumah yang mempunyai enam pintu. Berhati-hatilah supaya tiada yang dapat masuk melalui pintu-pintu tersebut lalu merosakkan rumah. Hati itu ialah rumah manakala pintu-pintunya ialah lidah, mata, telinga, hidung, tangan dan kaki - Hukama'

(Risalah al-Mustarsyidin)

Jagalah hati dan juga hati orang lain,insyaAllah bahagia dunia akhirat...^_^

PENCARIAN 222 BLOGGER BERTUAH OLEH NORZI BEAUTILICIOUS HOUSE

Alhamdulillah,masih lagi bernafas dengan limpah rahmat Sang Pencipta. Hari ini waalid dijemput oleh NORZI BEAUTILICIOUS HOUSE untuk turut sama menyertai dalam pencarian follower bertuah. Untuk memberikan sokongan kepada beliau,waalid join..^_^

Sila klik gambar untuk turut sama menyertai..terima kasih.

Pencarian ini bermula hari ini 27hb Ogos2012 dan berakhir 31hb Ogos 2012 pada jam 12 tengah malam.

SEMUA PEMENANG AKAN DIUMUKAN PADA 1HB SEPTEMBER 2012 

Semoga  Norzi Beutilicious House berjaya dengan pencarian ini dan mendapat ramai penyertaan,insyaAllah..

############################################

p/s : pssstttt...tolong undi a.k.a [ LIKE ] gambar dibawah boleh?

Sila klik gambar dan 'LIKE' untuk mengundi Aisya...Terima Kasih!

Tolongggg...!!!

Alhamdulillah,buat kawan2 yang membaca entry ni,waalid ada satu permintaan. Nak mintak tolong sikit..hehe

Semalam waalid ade join satu contest gambar raya yang dianjurkan oleh admin KBBUTV3. waalid sudah send gambar ini..

|
|
|
|
|
V


Jadi,sukalah kiranya sahabat2 tolong undi gambar di atas tu dengan cara mudah,cuma perlu LIKE je gambar tu sudah cukup..harap ramai yang sudi LIKE. Sila KLIK SINI untuk like gambar.

Terima Kasih kepada kawan2 yang sudi tolong...1st time masuk contest..haha..

Pemuda Paling Berani Di Syria

Video yang dikeluarkan oleh menunjukkan seorang pemuda Syria meletupkan sebuah kereta kebal secara depan-depan. Dengan izin Allah,kereta itu meletup dan musnah. Subhanallah! Maha Agung kuasa Allah!!!

Saksikan video di bawah ini untuk saksikan sendiri keberanian pemuda Syria sepertimana yang disebutkan.


Sungguh berani pemuda ini, semoga Allah terus memberikan kekuatan kepada saudara-saudara kita di Syria dalam berdepan dengan kezaliman dan penindasan dari sang penzalim!

Ya Allah,bantulah dan lapangkanlah kesusahan saudara-saudara kami di Syria,Burma,Palestin, dan seluruh tanah ummat Islam dari kezaliman dan penindasan. Aamin!

Berblog Seperti Berniaga

Alhamdulillah,Syukur kepada Allah kerana masih lagi berpeluang bernafas dalam nikmat2 Allah yang melimpah ruah.Selawat dan salam ke hadrat kekasih hati dan penyuluh jalan Saidina Rasulullah Shallallahu 3alaihi Wasallam serta kepada ahli keluarga tidak lupa kepada seluruh muslimin dan muslimat.

Kali ini waalid terfikir sendiri terhadap satu fenomena yang berlaku di sekitar para blogger terutamanya waalid sendiri. Fenomena bersegmen dan Give Away dan macam-macam lagi perkara yang seangkatan dengannya.

Bila direnung sendiri,waalid menyamakan berblog ini seperti berniaga...maksudnya?

Maksudnya dalam berniaga,sudah tentu adanya promosi,iklan,cabutan bertuah dan sebagainya bagi membantu promosi dalam sesebuah perniagaan. Lagi-lagi bagi sesebuah perniagaan yang baru timbul dan masih baru dalam bidangnya.

Ya,begitulah juga halnya dalam kerenah seorang blogger,usaha untuk mempromosikan dan menaikkan serta mengumumkan keberadaannya dalam dunia blogger kepada sahabat-sahabat blogger yang lain,pelbagai segmen,GA,BW dan lain2 diperhebatkan samada yang disertai mahupun yang menganjurkan.

Salah ke?

Jangan salah faham,waalid tidak menyalahkan lebih-lebih lagi memperkecilkan orang lain sebab waalid sendiri pun rajin jugak join segmen2 ni.cumanya...

Cumanya terkadang waalid terfikir dan tersentak bilamana bila jenjalan ke satu blog yang mana isi blognya hanya tertumpu kepada segmen,contest,GA dll semata-mata. Blogger seperti ini waalid boleh ibaratkan ianya akan cepat naik namun seperti tin kosong.wah..kasar nampak..



Alasannya?

Pada pendapat waalid,segmen dan seumpamanya itu hanyalah sampingan dan pembakar semangat untuk para blogger,seperti seorang peniaga,perkara pokok yang perlu dijaga adalah kualiti barang jualannya adakah memberi kepuasan kepada si pembeli atau membuatkan pembelinya terasa tertipu dengan iklan dan promosi yang hebat2...

Begitu jugalah halnya kepada blog. Benda yang paling utama perlu difokuskan oleh seseorang blogger ialah menjaga kualiti dan potensi blog mereka dengan hasil tulisan yang baik serta memberi manfaat kepada orang lain. Bila sudah menjadi blogger yang femes,sudah tentu masing2 akan melihat apa yang terkandung dalam blog itu sebagai panduan bagi mereka yang masih baru.

Bila blog kita terkandung dengan isi yang padat,menarik dan bermanfaat,barulah kita akan dikenali oleh orang lain dengan hasil tulisan(isi blog) kita..bukan sekadar orang datang,follow,komen di entry segmen dan blah tak datang2..

Cubalah...

sembang memang senang...kadang2 waalid pun membuat benda sama. Namun,ini hanyalah pandangan waalid semata-mata,kalau ada yang tidak bersetuju,tiada masalah.waalid ni hanyalah budak baru belajar,kalau ada salah,sila perbetulkan.apa yang dikongsi adalah lahir dari pengamatan dan pengalaman yang secebis cuma.

Cubalah kita perbetulkan cara kita sekarang agar kita menjadi blogger yang lebih baik dari apa yang kita buat sekarang tidak lain tidak bukan untuk kebaikan masa hadapan.

wallahua'lam

Sapa Nak Masuk Bloglist Pertama Wa??

Waalid ingin join bloglist wa disamping memberi sokongan dan dokongan kepada rakan blogger...kawan2 yang lain pun bleh turut sama sokong wa ni untuk update bloglist dia..hanya syarat yang simple,insyaAllah korang dapat masuk dalam bloglist wa...


Psssstttt...comel kucing ni..hehe..tapi kesian sebab kne buli pakai cermin mata..haha..

bereh...sape2 yang nak join bleh klik kat banner di atas untuk sama-sama meramaikan bloglist blogger kita ni..^_^

Semoga ramai yang join bloglist wa ni ye...ops..lupa plak..tarikh penyenaraian blog adalah pada 30 Ogos 2012...sempat lagi ni...jangan lepaskan peluang ye..nanti bertambahlah pengkomen blog anda..hihi..

Hem..untuk TAG..sila anda yang baca entry ni join jugak ye..ngee~...jangan marah..

bloglist ramadhan cmne ye?

Alhamdulillah...di hari raya yang ke tujuh..rasa dah bertahun tak jenguk blog ni...hari raya sudah tentu banyak perkara yang perlu dilakukan...blog orang lain pun waalid jenguk lebih kurang macam ana funya bloglah...berhabuk...huhu...sakan korang raya ye?

Hem...waalid pulak,ada faktor lain yang menyebabkan tak update blog disamping kesibukan dengan hal-hal yang perlu dibereskan,internet yang buat hal..memang menyakitkan hati. terputus dua hari dan line sangkut2 melemahkan semangat untuk berblogging..kalau nak ke cc,rasanya bukan hobi waalid kot...

Sekarang cuba untuk mencari kekuatan dan semangat serta mencedok2 idea kembali untuk mengaktifkan blog kesayangan waalid ni..

Terlanjur buat entry ringkas ni,waalid nak tanyalah pendapat..bloglist ramadhan yang abg ben buat aritu cmne ye?nak sambung kontrak ke cmne?Ramadhan dah habis kan...hehe...kepada yang ada dalam senarai bloglist ramadhan waalid harap respon...Jazakumullahu khairan jazak..

sekian dulu untuk kali ini....sakan beraya jangan lupa puasa enam dalam bulan syawal ok...heehhehe


p/s: takde ke nak bank in duit raya kat waalid???huhu

Salam Aidilfitri Dari Perantauan..

Alhamdulillah,tibalah hari kemenangan yang ditunggu-tunggu oleh setiap ummat Islam. Setelah menjalani ibadah puasa selama sebulan..moga-moga ibadah dan amalan-amalan yang dilakukan pada bulan Ramadhan yang baru pergi diterima oleh Allah taala.

waalid mintak maaf sebab lambat untuk mengucapkan salam lebaran buat sahabat2 blogger waalid....macam mana raya kalian?mesti ceria kan?disamping keluarga yang tersayang..huhu..

Waalid di perantauan cmnilah...mujur ada kawan2 dan anak serta isteri yang menemani di hari lebaran...terubat sedikit kerinduan kepada kampung halaman.dah masuk hari raya ketiga..masih beraya ke?hem..raya-raya jugak..nanti jangan lupa puasa enam ye..^_^


Dikesempatan ini,waalid dan keluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri 1433H dan Maaf Zahir dan Batin kepada semua rakan-rakan khasnya tidak lupa kepada semua yang sudi menziarahi blog waalid ini.mudah2an syawal kali ini menjadi batu lonjatan kepada amal-amal kebajikan kita..insyaAllah..

Ikhlas dari kami di perantauan...
Beginilah kami di perlembahan ni..usai solat sunat aidilfitri..bergambar kenang-kenangan bersama-sama...



Iftor Jama'ie UBM

Alhamdulillah,sudah masuk hari ke-27 Ramadhan..hanya berbaki lebih kurang 3 hari untuk lambaian terakhir Ramadhan..sudah tentu,waktu-waktu sebegini dimanfaatkan sehabis baik agar setiap detik yang berlalu tidak sia-sia.

Semalam turut sama dalam majlis Iftor Jama'ie Unit Bait Muslim...sungguh meriah dengan diselangi dengan suara-suara kanak2..





Bersantai sambil masing-masing berkongsi pengalaman dan cerita2 sememangnya menggamat suasana.Beginilah kami di perantauan,teman-temanlah yang menjadi keluarga dan sahabat dikala hari istimewa disambut riang..hhu(ayat sedih beraya di perantauan..huhu)

Semoga baitul muslim yang dibina dapat menatijahkan sebuah mujtama' muslim yang akhirnya merealisasikan daulah islamiah.insyaAllah..


Hilanglah Pewaris...

Alhamdulillah,syukur yang tidak terhingga kepada Rabbul 'Izzati yang masih lagi membenarkan diri yang hina ini untuk bernafas dalam udara ramadhan. Semakin hari semakin suram dan muram dek waktunya sudah ke penghujung..meninggalkan manusia yang alpa dengan kesibukan duniawinya.

Sedihnya bakal ditinggalkan Ramadhan ditambah lagi kesedihan melihat generasi pelapis dan bakal pewaris para nabi digula-gulakan. Semangat mereka dicantas,disekat dan sebagainya lagi dengan tujuan menjaga kepentingan sesuatu pihak.


Pelajar-pelajar yang bercita-cita murni untuk menyambungkan pelajaran ke bumi anbiya',Mesir semakin hari semakin dilunturkan dengan 'agenda' tersembunyi yang boleh jadi dilayarkan oleh individu2 tertentu agar dapat mengawal jumlah pelajar untuk menyambungkan pelajaran ke Mesir.

Daripada sejumlah yang mengambil imtihan qabul(ujian kelayakan),hanya seramai 111 orang yang berjaya untuk menyambung ke Universiti Al-Azhar,Mesir. berikut merupakan jumlah dari setiap negeri :

Kedah : 32 Orang
Selangor : 28 Orang
Kelantan : 17 Orang
Perak : 10 Orang
Johor : 6 Orang
Pahang : 6 Orang
Perlis : 3 Orang
Melaka : 2 Orang
Negeri Sembilan : 2 Orang
Sabah : 2 Orang 
Terengganu : 2 Orang
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur : 1 Orang
Wilayah Persekutuan Putrajaya : 0 Orang
Wilayah Persekutuan Labuan : 0 Orang
Pulau Pinang : 0 Orang
Sarawak : 0 Orang
Baru-baru ini terbitnya satu kumpulan yang menubuhkan satu facebook fanpage [
Kami Mahukan Ramai Pelajar Malaysia Dapat Menyambung Pelajaran Ke Al-Azhar]..Usaha murni yang mereka lakukan tersebut semata-mata mahu melihat bakal-bakal pelapis agama Allah terus diberikan peluang untuk menimba ilmu di bumi para nabi ini. Waalid menyokong 100% desakan itu dan berharap agar kalaulah ada 'tangan2 ghaib ' yang berperanan dalam isu ini,bolehlah membatalkan agenda kalian!

Suasana belajar di Mesir amat berlainan daripada tempat yang lain,yang merasainya sahaja mengetahui hakikat sebenar dan kelebihan yang ada di sini.

Peratusan Lulus Imtihan Qabul
Melihat kepada kajian statistik yang dibuat,peratus yang lulus(berjaya) dalam imtihan qabul amat menyedihkan dan peratus yang gagal pula sangat 'memberangsangkan'! secara logiknya,bukankah sepatutnya ada usaha untuk mengurangkan masalah tidak lulus ini?. Imtihan Qabul ini hanyalah menguji tahap kelayakan para pelajar..kalau semakin lama semakin ramai yang tidak layak..persoalannya,apakah sistem pendidikan di Malaysia khususnya STAM@yang seumpamanya sangat LEMAH?!-kalian fikirlah sendiri.

Kalau nak diungkit perkara-perkara yang diibaratkan seperti 'mencantas' orang-orang yang nak mengaji agama ini,terlalu banyak..hinggakan terkadang merasakan seperti kami(org2 mengaji agama) ni seperti dianak tirikan oleh sang pemerintah. Dalam sudut agihan zakat,pinjaman,dihalau dari asrama,dinafikan hak dan sebagainya. Semuanya pernah disaksikan sendiri oleh waalid selama mana berada di Ardul Kinanah ini.

Biarkanlah Mereka Bertebaran...
Tidak dinafikan,tempat-tempat lain juga tidak peri hebatnya dalam ilmu pengetahuan,Jordan misalnya...ramai lepasan2 sana yang giat berbakti mencurahkan ilmu di tanah air. Juga di tempat-tempat lain. Seharusnya,biarkanlah pelajar memilih tempat yang mereka minati agar bila berkumpulnya lepasan dari pelbagai tempat bakal menatijahkan satu kumpulan HEBAT dalam ilmu pengetahuan.

'manusia kacukan pun boleh jadi lebih bijak dari biasa,inikan pula ilmu kalau dikacuk dari pelbagai ulama2 hebat...masyaAllah tabaarokallah!'

Pada pendapat peribadi waalid,biarkanlah dan bantulah mereka bertebaran dalam mengejar mutiara2 ilmu daripada ulama'2 terkemuka...kelak nanti Agama,Bangsa dan Negara juga yang terbela.

Cukuplah buat perkongsian untuk kali ini,menulis dalam keadaan sedih,geram dan kecewa mungkin membantutkan idea untuk bertandang.semoga apa yang diluah dapat mengurangkan resah dan gusar yang terbuku di jiwa ini...

wallahua'lam.


p/s : terbaca satu komen dalam blog Lisanul Hakim berbunyi :

(Mengikut maklumat dari edu malaysia egypt hari ini, pelajar2 yang gagal imtihan qabul boleh sahaja belajar di markaz lughah al azhar di mesir seperti thun2 sebelum ini, berita sebelum ini yang mengatakan para pelajar wajib belajar di yayasan sofa adalah TIDAK BENAR... nampaknya ada orang mengambil kesempatan dalam isu ini, maklumat lanjut : Puan Zakiah +201145844474 en sulaiman +201001294139.)

hem...apakah maksudnya itu ya?mungkin benar sangkaan waalid bahawa adanya 'tangan ghaib' ?wallahua'lam....

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -