Posted by : Waalid Al-Marbawi Sep 9, 2013



Soalan Percubaan UPSR
SUBJEK : BAHASA TERENGGANU KERTAS 2
Kod 3544/2

Perkataan “ Dok Pah” merujuk kepada
( )Tak Faham
( )Tak Sedak
( )Tak Larat
( )Tak Lulus

‘Tenong’ adalah sejenis?
( )Kenderaan
( )Sayur
( )Kuih
( )Bekas

“Mu la yang saloh, orang suruh wak takdi die xmboh wak”, Perkataan Mu la yang saloh sesuai digantikan dengan?
( )Pahtu
( )Dok Tahu
( )Dekpong
( )GuaneFrasa

“Woh smete” membawa maksud,
( )Wah jahatnya
( )Buat tak peduli
( )Buah Manggis
( )Wah besarnya

Perkataan “ Sekke” dalam frasa “ Dok sekke” memberi maksud,
( )Sangkakala
( )Seekers
( )Sangka
( )Saka

Ayat mana yang sesuai jika dialih loghat ke Terengganu, “ Penat sungguh kerja hari ni”
( )Penak benor keje lening
( )Letihsang ‘nggoh keje hari ning
( )Letih mbeng ‘nggoh keje hari ning
( )Letih perik kite keje hari ning

Perkataan berikut memberi makna ‘Tipu’ kecuali
( )Mussang
( )Plawok
( )Lebong
( )Nawwok

Apakah maksud ‘Tunggu Stor’
( )Jaga line
( )Tunggu pintu stor
( )Rileks dulu
( )Tunggu kejap

“Pak Itam membaling batu kearah sekumpulan burung itu” Perkataan ‘Baling’ boleh digantikan dengan perkataan berikut kecuali;
( )Stik batu
( )Tago Batu
( )Plekong Batu
( )Tang ngo batu

Maksud perkataan ‘Kerahsang’
( )Kaku & tidak bergerak
( )Terangsang
( )Kejur
( )Keras amat sangat

“Doh wakpe yang Matli netting smacang tu.” Ayat ini menerangkan Pak Itam yang …..
( )Melompat
( )Berlari
( )Membaiki Net
( )Terlalu kurus sangat

“ Duk atah lassor” memperihalkan perilaku yang sedang berada di_______
( )kerusi
( )Dapur
( )Beranda
( )Lantai

Orang yang suka membawa awek mereka kemana-mana akan dipanggil sebagai _____
( )Cedding
( )Ngerrek
( )Dok malu
( )Nette

Apakah beza Merang ,Marang dan Merghang?
( )Haiwan,Tempat,Tempat
( )Tempat,Tempat,Haiwan
( )Tempat ,Haiwan,Tempat
( )Haiwan,tempat,Haiwan

Seseorang yang nak menghisap rokok memerlukan ______ untuk menyalakan api
( )Tenong
( )Mecceh
( )Bocong
( )Brekdih

“ Dok leh lepe” membawa maksud?
( )Tak boleh lepak
( )Tak boleh dinilai
( )Tak boleh diharap
( )Tak leh cakap sebarang

Apakah sambungan bagi frasa Komang?
( )Koman skrudrebar
( )Komang playar
( )Komang stangguk
( )Komang Spanar

“Mung nok kene enjja?” Apakah maksud enjja?
( )Tampar
( )Tumbuk
( )Terajang
( )Marah

Buruk_____7
( )Khekkong
( )Lepppok
( )Kohong
( )Nayyang

Cerlong, membawa maksud?
( )Menegur dengan kasar
( )Memandang dengan pandangan sinis
( )Memandang dengan pandangan garang dan kasar
( )Menghidu dengan enak

“ Woh…jangang wak gittu…settok aku..” ..Apa maksud settok?
( )Terkejut
( )Hilang Sabar
( )Marah
( )Berdebar kuat

Apakah itu Ogak-ogak?
( )Sayuran
( )Buahan
( )Sayur Ulam
( )Serangga/ulat

Perkataan Tubek membawa erti
( )Tak tentu pasal
( )Masuk
( )Lalu Lalang
( )Keluar

Permukaan yang rata
( )Lewo
( )Leweh
( )Smabo
( )Lese

“Jerebok” Pilih ayat yang sesuai utk maksud jerebok…
( )Ali memakai kasut berjenama Jerebok
( )Ali jerebok dengan lembaga
( )Ali jatuh jerebok dari atas pokok
( )Ali berjerebok kedalam sungai

Kata ganda bagi Sakit?
( )Sakit tayya
( )Sakit gelekek
( )Sakit puih
( )Sakit nayyang

Maksud perkataan “Dok Imboh”
( )Tak Untung
( )Tak merasa
( )Tak cukup
( )Tak berbaloi

Rasa-rasa macam nak pitam je aku ni….ayat yang paling Tranung…
( )Rasse nok pitang starang baroh
( )Perasaang nok pitang aku ni
( )Wassaang nok pesang starang baroh aku ni…

Pak Itam tiba-tiba tertidur….’Tertidu’r sesuai digantikan dengan perkataan?
( )Khellak
( )Ngekkeng
( )Khembek
( )Nembbo

Perkataan Glewa’k menerangkan perihal….
( )Seseorang yang sedang membuat lawak
( )Seseorang yang terbatuk-batuk
( )Seseorang yang sedang menggeliat-geliat
( )Seseorang yang termuntah

Ho guane gamok? 
Buleh gi ke dok?

Ke guane!

{ 7 Tembakan... read them below or Comment }

  1. eh betoi ke gune bhse 2?mcm pelik je

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah..betul la tu...

      kalau jarang dengar memang pelik..cara ejaan mungkin tidak sama dengan cara sebutan..kne talaqqi ngan orang tganu la kalau nak faham bahasa dia..hehe..

      Delete
  2. Replies
    1. hehe..kne banyak lagi datang teganu..kekeke..;P

      Delete
  3. Assalamualaikum.

    Alamak..kena talaqqi dgn waalid la nmpk gayanya,hahaha

    Banyak tak dpt jawab ni T___T

    ReplyDelete
  4. Kena belajarlah mcm ni..ustaz kena buat entry tentang loghat negeri tenganu kite nih...

    ReplyDelete

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -