Posted by : Waalid Al-Marbawi May 4, 2011

Bismillah walhamdulillah. Penulisan alfaqir kali ini berkisar tentang isu-isu semasa yang menjadi sensitiviti alfaqir dan juga mungkin sebilangan besar sahabat di luar sana yang pernah belajar di al- azhar dan juga yang sedang menuntut.

Perkara ini mungkin di anggap remeh dan temeh serta tidak di ambil peduli oleh sebilangan besar masyarakat hari ini,tapi jika kita cuba fikirkan kembali, adakah wajar pelajar-pelajar al-azhar yang rata-ratanya dari kalangan pelajar Pengajian Islam dikaitkan dengan najis Arak?memang amat-amat tidak wajar dan tidak patut diperlekehkan sedemikian, ini kerana najis arak amat jelas akan pengharamannya di dalam Al-Quran dan Hadis Rasulullah S.A.W. jadi perkara ini di anggap besar dan serius oleh alfaqir.

Alfaqir amat tidak senang dengan sindiran kumpulan jozan ini,yang memang jelas mempermain dan memperlekehkan pelajar-pelajar al-azhar dan kenapa perlu libatkan kami(pelajar) azhar dalam lawak mereka?jika ianya tidak berkaitan dan bersangkutan dengan perkara-perkara haram(cth: arak), alfaqir juga tidak kisah. Tapi jika sudah melibatkan akan MARUAH pelajar-pelajar agama, lawak tidak lagi menjadi lawak bahkan boleh dikatakan ianya menjadi fitnah dan tohmahan yang amat tidak wajar oleh johan dan zizan



Perkara ini perlu dititikberatkan agar golongan agamawan tidak dipandang rendah oleh masyarakat setempat. Ini kerana,rancangan ‘maharaja lawak’ ini disaksikan oleh pelbagai lapisan masyarakat dan jika perkara seperti fitnah dan mempersendakan ini berlarutan,ia boleh menjadi asbab dan barah yang akhirnya akan menyebabkan golongan agamawan dan ulama’ tidak ada tempat lagi di hati masyarakat,nauzubillah.



Alfaqir harap perkara-perkara ini tidak lagi berulang dan sebagai peringatan buat semua,moga-moga sensitiviti kita terhadap perkara-perkara sebegini akan mendekatkan diri kita dengan Allah S.W.T. dan dimudahkan untuk mendapat rahmat-Nya serta digolongkan dalam golongan yang beriman dan golongan ahlul jannah..amin.

Leave a Reply

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -