Posted by : Yu. Syamz Oct 28, 2012

Alhamdulillah,syukur kita kepada Allah taala di atas nikmat kehidupan yang penuh dengan kasih sayang Allah...Alhamdulillah,kita diberi kesempatan dalam bulan zulhijjah ini untuk meraikan hari raya aidiladha, juga dikenali dengan hari raya qurban.

Hari raya qurban ini adalah anugerah Allah untuk kita dalam mendekatkan diri kita kepada Allah taala. Mengambil ibrah daripada pengorbanan Saidina Ibrahim A.S dan Saidina Ismail A.S. Pengorbanan yang diangkat kepada darjat yang tertinggi. Baginda Ibrahim A.S berkorban tenaga,masa dan kasih sayangnya semata-mata untuk menunaikan perintah Allah,iaitu menyembelih anak kesayangannya.



Peristiwa ini merakam banyak mesej dan pengajaran,antaranya ialah;

1- Ketaatan dan Keimanan yang utuh terhadap segala perintah dan suruhan Allah Taala.
2- Sifat sabar dan sanggup berkorban apa sahaja terhadap Tuhannya.
3- Merelakan dirinya terkorban bagi melaksanakan tanggungjawab terhadap Allah Taala sebagaimana yang ditunjukkan oleh Saidina Ismail A.S.

dan banyak lagi mesej2 yang dibawa dari kisah Nabi Allah Ibrahim dan Ismail Alaihimassalam.

Disamping kita bergembira,janganlah kita lupakan hakikat sebenar Hari Raya Aidiladha ini serta ibrah dan sirah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Ismail Alaihimassalam...mudah2an kita tergolong dalam golongan hamba-hambaNYA yang mentaati segala perintahNYA dan meninggalkan segala laranganNYA..insyaAllah.

Di kesempatan ini,waalid sekeluarga ingin mengucapkan selamat hari raya aidiladha,maaf zahir dan batin. Jangan makan daging banyak sangat ye kawan2..nanti darah tinggi...hehe..waalid sebenarnya dah sampai ke tanah air,sebab itulah payah sikit nak update blog ni..dah agak bersawang ni..ye x?haha..papepun,semoga Allah mempermudahkan urusan kita semua...:)


{ 2 Tembakan... read them below or Comment }

  1. saya juga ingin mengucapkan selamat hari raya aidiladha kepada waalid dan juga keluarga :)

    ReplyDelete
  2. camner wat seuntai kata ni....bole bagi tutorial?

    ReplyDelete

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -