Posted by : Yu. Syamz Oct 29, 2012

Kehidupan kita tidak lari dari kehidupan bermasyarakat, kerana makhluk yang bernama manusia ini adalah bersifat lemah dan saling memerlukan satu sama lain.

Dalam hidup bermasyarakat,banyak benda dan adab2 yang perlu dijaga agar keharmonian hidup bermasyarakat mekar dan dapat mengeratkan hubungan sesama manusia.

Semalam waalid ada pergi ke sebuah rumah ni(nama dirahsiakan untuk kebaikan bersama), tujuannya untuk menghantar barang kiriman yang dikirimkan oleh ahli keluarganya di Mesir kpd salah seorang sahabatnya.

Waalid singgah ke rumah si fulan ni dengan memakai jubah dan berkopiah...setibanya di sana,waalid memberi salam. beberapa kali jugak waalid memberi salam,namun tidak berjawab. Waalid cuba mengembangkan telinga untuk mendengar kalau2 ada bunyi manusia dalam rumah tu..

Tetiba waalid terdengar satu perbualan(dengar hujung2 telinga)

si a : eh,dengar mcm orang bagi salam..sape tu?
si b : orang mintak sedekah
si a : royak(bgtau) xde orang

Waalid agak terkilan mendengar kalam2 itu menyebabkan perasaan bercampur baur,sedih dan geram dengan sikap yang ditunjukkan oleh isi rumah itu. Mungkin tidak semua orang bersikap begitu,namun,sebagai peringatan...janganlah kita cepat berburuk sangka dengan orang lain.

Apalah salahnya kalau benar waalid ingin pergi minta sedekah pun,bukankah itu membuka pintu rahmat Allah?jawablah salam..bagitau elok2 yang 'dia' tidak berkemampuan untuk bersedekah..bukannya melayan seburuk itu..

Apapun..waalid doakan agar Allah memberi hidayah dan petunjuk kepada kita semua serta mengislahkan diri kita kepada yang terlebih baik terutama yang melibatkan hubungan kita dengan Allah dan juga hubungan kita dengan sesama manusia..

Wallahua'lam.

p/s: cerita ini bukan bertujuan memburukkan mana2 pihak..tapi hanya untuk dijadikan pedoman dan pengajaran bagi yang ingin berubah...wallahua'lam

{ 12 Tembakan... read them below or Comment }

  1. betul tu.. kita jangan buruk sangka kepada orang lain.. kerana ia adalah satu sifat yang cukup tidak disukai Allah.. :)

    ReplyDelete
  2. setuju dengan Waalid. Jangan pernah bersangka buruk terhadap org. Trima kasih atas perkongsian =)

    ReplyDelete
  3. Even betul or tak orang yang minta sedekah itu..itu tak penting. Yang penting adalah IKHLAS kah kita bersedekah ?

    Memang tidak dinafikan perbuatan isi rumah berkenaan agak biadab dan tidak sepatutnya dilakukan. Apa-apa pun kita doakan jelah Allah membuka pintu hatinya supaya menjadi lebih baik kelak.

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum.

    Laa..sampai macam tu skali..dikatanya kita minta sedekah..walaupn tak tgk pun lagi siapa yg dtg?

    Memang tak patut buat camni..

    Berburuk sangka ni banyak dan pelbagai kan waalid jalan citernya. Ada yang, bila kawan sekerjanya yang baru masuk dinaikkan pangkat, dituduhnya kawan tu amalkan sihir lah, menggoda bos la. Sedangkan kawannya gigih berusaha. Berbeza dgn dia, yg punya banyak masa utk berkata buruk n berburuk sangka pada org lain.

    ReplyDelete
  5. selalunye org dtg time sy sorg2 kt rumah. mmg x bukak pintu tgkap la jwbnye. ape pn, sabar ye waalid. lain org lain fikirannya. brburuk sangke, mcm da perkare biase. same mcm sy dulu waktu ada program usahawan pergi ke rumah2 nk jual perfume, bole dengar penghuninya tutup pintu dan tgkap. ^^

    ReplyDelete
  6. I visited various websites however the audio quality for audio songs present at
    this web page is truly marvelous.
    Here is my blog post - nfl jerseys

    ReplyDelete
  7. kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
    semoga menjadi semangat .. :)
    Kita semua selalu dihadapkan pada ribuan kesempatan emas yang tersamarkan dengan baik oleh kesulitan.

    ReplyDelete
  8. Wow, amazing blog layout! How long have you been blogging for?
    you made blogging look easy. The overall look of your site is excellent, as well as
    the content!
    Here is my page - cheap authentic jerseys

    ReplyDelete
  9. kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
    semoga menjadi semangat .. :)
    Kita semua selalu dihadapkan pada ribuan kesempatan emas yang tersamarkan dengan baik oleh kesulitan.

    ReplyDelete
  10. I read this article fully concerning the comparison of hottest and previous technologies, it's awesome article.
    Also visit my web page : Cheap nfl jerseys

    ReplyDelete
  11. How to deal with errors that occur while sending bitcoin from your binance account? When you are in midst of the trading and suddenly you receive an error, we understand how irritating you would be. Well, you surely can fix errors by speaking to the team who is always there to help you out. All you have to Binance Support Number do is call on Binance support number which is flexible and you can talk to them from any corner of the world to get in touch with them. Connecting them is the best option to deal with your queries.

    ReplyDelete
  12. Are you one of those users who are unable to do trading hassle-free on Blockchain account? If yes, don’t worry, the list is so long Blockchain Support NUmber but you have the opportunity to fix this error so that you can avail solutions related to your queries. You have to dial Blockchain support number which is all the time functional and active so that users can contact them from anywhere and at any time to get rid of the queries that are bothering them.

    ReplyDelete

●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -