Posted by : Waalid Al-Marbawi Mar 1, 2012

Rentetan daripada penarikan pinjaman yayasan Terengganu sebagimana yang saya telah postkan sebelum ini,beberapa orang daripada mangsa adalah merupakan pelajar Perubatan di Mesir ini. Bebanan yuran tahunan sebanyak USD8000 atau bersamaan RM24000 amat memberikan tekanan kepada mereka khususnya pelajar perubatan yang memerlukan kos yang mahal untuk menampung yuran pengajian sahaja sudah menjangkau RM24000, itu belum dikira kos perbelanjaan harian untuk kehidupan mereka.

Untuk pengetahuan ramai, kos untuk yuran pengajian perubatan adalah sebanyak RM 144,189.70 untuk enam tahun dan menyamai RM24000 setiap tahun. Jumlah yang begitu banyak tersebut memadai untuk membuat pelajar tersebut bagai terkapai-kapai kelemasan dalam mencari sumber bagi menampung kos tersebut setelah penarikan pinjaman oleh yayasan.

Kiraan Yuran Pengajian Perubatan : 
USD8000 x 6tahun = USD48000
USD48000 = RM 144,189.70 (xe.com)

Jumlah RM24000 adalah satu nilai yang sangat besar...lagi-lagi jika dinisbahkan kepada golongan awam yang hanya diibaratkan hanya 'cukup-cukup makan' bagi mereka yang 'makan gaji' peringkat bawahan, lainlah bagi mereka yang berjawatan besar,yang menabung RM1000 sehari hingga mampu membeli barangan kemas yang mahal-mahal...huhu


Setelah berita penarikan pinjaman ini tersebar di alam maya,banyak respon yang saya lihat..ada yang menyokong tindakan Yayasan,ada yang bersimpati terhadap mahasiswa yang menjadi mangsa,ada yang tidak hirau langsung, tidak kurang yang MARAH dengan tindakan yang  ZALIM oleh pihak yayasan ini.

Namun, saya sangat kurang senang dengan sahabat-sahabat yang langsung tidak hiraukan nasib saudara mereka yang dizalimi..satu renungan yang mudah untuk mereka...bayangkanlah musibah yang sahabat kita hadapi tersebut terkena atas 'kepala' kita,kemudian orang lain tidak ambil peduli..apakah perasaan kita ya?tepuk dada tanyalah iman masing-masing. tidakkah kalian pernah mendengar sabda kekasih kita,Saidina Rasulullah S.A.W :

من لم يهتمَّ بأمر المسلمين فليس منهم
"sesiapa yang tidak mengendahkan  urusan orang-orang Islam bukanlah dikalangan mereka"

Jadilah kita di kalangan ummat Nabi Muhammad S.A.W dengan mengambil berat dengan isu-isu kezaliman dan penindasan saudara-saudara kita dan jangan juga kita lupakan kewajipan2 kita untuk membantu mereka serta kewajipan-kewajipan yang terpundak atas batu jemala kita...


MAHASISWA BENCI KEZALIMAN!
TIBANYA SAAT MAHASISWA MEMIMPIN PERUBAHAN!
WAHAI ORANG-ORANG ZALIM,HIRUPLAH NAFAS TERAKHIRMU SEPUAS-PUASNYA...JANJI ALLAH AKAN BERLAKU!!

Semoga Sahabat-sahabat yang tertindas dan dizalimi terus sabar dan tabah dengan ujian yang berat ini...ingatlah bahawa Allah tidak akan membiarkan orang zalim terus menerus senang...Wallahu Musta'an...

Leave a Reply

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -