Posted by : Waalid Al-Marbawi Sep 5, 2012

Apa khabar kawan2 semua?harap sentiasa sihat dan senyum sokmo2...kali ini waalid ada satu benda nak kongsi dengan sahabat2 semua..mungkin ada yang mengenali benda ini dan pernah merasainya..apakah itu?hehe...lihat gambar ni....

Ihsan fb page :
Benda ni biasanya orang teganu panggil tumbong nyor..nama standardnya entahlah,waalid pun tak pasti..benda ni kalau saiz dia kecik,sangat manis dan best,lain pula kalau dah besar,rasanya tawar dan 'lecah'. mungkin yang mempelajari ilmu sains tahu kenapa ia menjadi tawar, boleh kongsikan dengan waalid ok..hehe

Sesiapa yang merasainya sahaja mengetahui...zaman sekarang ni,santan pun dah ada yang diperah dan disegerakan..entah budak2 sekarang kenal ke tidak makanan ni..hehe

p/s: dulu time kecik2 suka sangat berebut dengan adik untuk makan benda ni..kikiki...silap aribulan dapat 'hadiah' dari emak...huhu...

{ 15 Tembakan... read them below or Comment }

  1. saya suka makan tumbong ni, kalau yang kecik sedap sikit, macam rangup :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi..yang kecik memang best...hehe

      Delete
    2. kita yang rasa kita tahu, tapi budak2 sekarang entah kenal entah tak tumbong ni :)

      Delete
    3. yup..btul tu..ade lagi kot yang kenal benda ni..masih xpupus lagi..hik3

      Delete
  2. suka sgt!
    masa kecik2 arwah nenek selalu bagi kalau dia nak mesin kelapa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau waalid..emak yang biasa bagi..kadang2 bila tahu mak nak belah kelapa,siap tunggu dah..nk tgk ade ke tak tumbong ni..hehe

      Delete
  3. wahh !~ lama da xmkan.. siyes eh, rindu lah plop nk makan..hehe..faveret neh,,ha3

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi..cikmisi pun minat gak makan ni?payah dah nak jumpe...budak2 zaman skrg xpandang dah menda2 cmni..huhu

      Delete
  4. KA pown suka yg kecik2, yg besaq x sedap sgt hehe

    ReplyDelete
  5. orang perempuan yang dah bersalin elok jangan makan..nanti...isk malas nak cakap...jgn makan ajelah..

    ReplyDelete
  6. Salam.

    Eh..lana pernah makan ni, tapi tak tahu nama! ^_^

    Masa kecil, kat kampung, parut kelapa sendiri tuk dapatkan santan. Waktu2 macamnila sepupu berebut skali nak tumbong ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..memang serupa la...feel yang sama..kikiki

      Delete
  7. saya tau benda ni. dulu selalu makan.. hehehe.. saya panggil ni taik kelapa

    ReplyDelete
    Replies
    1. kah3...taik kelapa terus...nakal btul..hehe

      Delete

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -