Posted by : Yu. Syamz Aug 5, 2011

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Alhamdulillah, bersyukur kita ke hadrat Allah yang maha pemurah lagi maha pemberi rahmat, segala puji bagi Allah yang bersifat adil kepada semua hamba-Nya. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam, ahli bait Baginda dan para pengikut Baginda.

Kedatangan bulan Ramadan yang mulia menyerikan senario tarbiyah bagi kita selaku umat islam lebih-lebih lagi buat golongan mahasiswa Islam yang menjadi tunjang harapan ummah akan datang. Sesuai dengan nama program ihya’ Ramadan kali ini iaitu “Syahru Tarbawi” atau bulan tarbiyah, maka ia menandakan bulan ini menjadi universiti untuk mendidik rohani mahupun jasmani setiap individu.

Di samping melakukan ibadah kepada Allah Ta`ala, janganlah kita mengambil enteng perjalanan usrah atau Muzakarah Berkelompok (MB) yang tidak kurang pentingnya dalam institusi pentarbiyahan. Tarbiyah melalui usrah amat berbeza dengan cara-cara yang lain kerana usrah mampu melahirkan insan yang mempunyai nilai tambah sebagai persediaan buat masa akan datang.

Oleh itu, saya yang diamanahkan sebagai Ketua Jabatan Fasilitator KPT Mesir dengan berbesar hati menyeru semua fasilitator untuk menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan kepada mereka bagi menggerakkan perjalanan usrah masing-masing bermula 5 Ramadan 1432H bersamaan 5 Ogos 2011M berdasarkan manhaj yang telah ditetapkan.

Semoga usrah yang dijalankan akan menambahkan amalan kebajikan kita di bulan Ramadan dan juga mendekatkan diri kita kepada Allah dengan tautan ukhuwwah antara sesama ahli usrah. Siiru ‘ala barakatillah, wassalam.

“Usrah Tunjang Tarbiyah”

MOHD SYAMSHUL BIN HAJI SIDIK
Ketua Jabatan Fasilitator,
Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu Mesir,
Sesi 2010/2011.

Leave a Reply

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -