Posted by : Yu. Syamz Apr 2, 2012

Iqob atau dalam bahasa melayunya adalah bermaksud DENDA. Denda adalah satu cara 'mentarbiyah' seseorang setelah dia melakukan sesuatu kesilapan. Sememangnya manusia memerlukan kepada balasan denda ini kerana memang menjadi sunnatullah bahawa manusia sentiasa melakukan kesalahan sebagaimana sabda Nabi Sallallahu'Alaihi Wasallam : 

   «كل ابن آدم خطاء، وخير الخطَّائين التوّابون »

Maksudnya : "setiap anak adam(manusia) melakukan kesalahan,dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan ialah mereka yang bertaubat."




Allah S.W.T juga mengazab(menghukum) kepada hamba-hambaNYA yang melakukan kesilapan dengan di ancam pelbagai seksaan dan balasan di akhirat kelak. sebagaimana firman Allah Taala ;

   
 إِنَّ اللّهَ سَرِيعُ الحِسَاب

firman Allah lagi yang membicarakan tentang azab dan balasan ; 

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَاراً كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ, إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزاً حَكِيماً (56) النساء.


ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ شَـاقُّوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ, وَمَنْ يُشَاقِقِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَـابِ (13) الأنفال.


Dapat difahami bahawa tujuan denda atau iqob adalah untuk 

  1. Melatih untuk meningkatkan Taqwa kepada Allah
  2. Mendisiplinkan seseorang dan juga untuk menyedarkan mereka dari kesilapan,kelalaian yang dilakukan. 
  3. Memberi pengajaran kepada orang lain
  4. Supaya manusia tidak lari dari landasan islam yang sebenar.

Oleh itu,sesuatu denda sepatutnya melahirkan perasaan 'gerun' dalam diri pesalah...denda bukan hanya semata-mata satu tindakan  untuk menampakkan sesuatu badan atau jawatankuasa membuat tugasan.namun di sana adanya perkara-perkara yang lebih mustahak iaitu asal hukuman denda dijatuhkan.

Sesuatu pihak yang mempunyai kuasa seharusnya lebih mengambil berat akan perkara ini supaya proses mentarbiyah dan mendidik pesalah-pesalah agar kembali kepada Islam yang sebenar. 

Semoga Allah taala memberi kesedaran dan keinsafan kepada kita yang melakukan kesilapan di atas muka bumi ini,ingatlah,walaupun pihak berkuasa di bumi tidak nampak maksiat dan kesalahan yang kita lakukan,jangan kita lupa 'pihak berkuasa tetap' yang ada di kiri dan kanan kita iaitu raqib dan atid yang sentiasa mencatat amalan-amalan kita baik amalan kebajikan mahupun kejahatan. Mahkamah akhirat lebih dahsyat perbicaraannya dan lebih azab hukumannya..wallahua'lam 

Leave a Reply

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -