- Back to Home »
- feqah , hukum , zakat »
- Hukum Guna Wang Zakat : Lampiran Khas 1
Hukum Penggunaan Wang Zakat : Lampiran Khas
1. Golongan yang berhak menerima harta zakat telah ditentukan Allah,
ianya tidak diserahkan kepada pilihan manusia atau pemerintah
semata-mata. Setiap yang telah ditentukan Syarak perlulah dilaksanakan
sebagaimana dikehendaki Syarak. Ini menjadi amanah penting yang dipikul
oleh individu atau institusi yang bertanggungjawab menguruskan harta
zakat; memungut dan mengagihkannya.
Menjadi satu kaedah yang disepakati oleh para Fuqahak bahawa;
تَصَرُّفُ الإِمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ مَنُوْطٌ بِالْمَصْلَحَةِ
“Tidak tanduk pemimpin dalam perkara yang berkait dengan rakyat terikat dengan maslahah (untuk rakyat)”
(al-Asybah wa an-Nazair, Imam as-Suyuti).
Mengulas kaedah ini, Imam Ibnu Nujaim berkata;
إذا كان فعل الإمام مبنيا على المصلحة فيما يتعلق بالأمور العامة لم ينفذ أمره شرعا إلا إذا وافقه،
فإن خالفه لم ينفذ
“Oleh kerana perlakuan/tindakan pemimpin bagi urusan-urusan awam mesti
terbina di atas maslahah, tidak dilaksanakan arahannya –dari segi
Syarak- melainkan jika arahan itu menepati maslahah. Maka jika ia
menyalahai maslahah, tidak harus dilaksanakan”
(al-Asybah wa an-Nazair, Imam Ibnu Nujaim, halaman 138).
2. Khusus bagi pengurusan kewangan, Saidina ‘Umar pernah menegaskan;
إني أنزلت نفسي من مال الله تعالى بمنزلة ولي اليتيم.
“Sesungguhnya aku meletakkan diriku dalam pengurusan harta Allah sama seperti kedudukan penjaga harta anak yatim”.
Penjaga harta anak yatim adalah adalah pemegang amanah. Tidak harus ia
membelanjakan harta itu sewenang-wenang seolah-olah harta itu miliknya,
sebaliknya ia hendaklah menguruskan harta itu bagi pihak orang lain
dengan penuh kejujuran agar ancaman Allah dalam ayat berikut tidak
berlaku ke atasnya;
إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْماً إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي
بُطُونِهِمْ نَاراً وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيراً
(Surah an-Nisa’, ayat 10)
Menyentuh tentang pengurusan harta zakat, Imam an-Nawawi menegaskan;
“Adalah dituntut ke atas pemerintah dan individu yang ditugaskan
memungut zakat apabila diserahkan kepadanya urusan pengagihan harta
zakat untuk memberi perhatian kepada memastikan dengan tepat orang-orang
yang berhak terhadap harta tersebut, mengetahui bilangan mereka, kadar
keperluan mereka dan kadar hak mereka”
(al-Majmu’, kitab az-Zakah, bab Qism as-Sadaqaat, 6/188).
3. Golongan yang berhak menerima zakat
Allah telah menghadkan orang-orang yang berhak menerima harta zakat kepada lapan golongan;
1. Untuk golongan fakir
2. Untuk golongan miskin
3. Untuk golongan muallaf yang hendak dijinakkan hatinya dengan agama
4. Untuk ‘amil-amil yang dilantik menguruskan zakat
5. Untuk hamba-hamba yang ingin memerdekakan dirinya
6. Untuk orang-orang yang dibelenggu oleh hutang
7. Untuk dibelanjakan bagi kemaslahan agama Allah (Fi Sabilillah)
8. Untuk orang-orang musafir yang terputus bekalan.
إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ
عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ
وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَاِبْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ
وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
“Sesungguhnya sedekah-sedekah (yakni zakat) itu hanyalah untuk
orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang
menguruskannya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan
untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang
berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang
musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hokum yang
demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah.
Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana”.
(at-Taubah: 60)
4. Oleh kerana orang-orang yang berhak menerima zakat telah ditetapkan
oleh Allah, tidak boleh sewenang-wenangnya kita harta zakat digunakan
kecuali kepada kepada aspek-aspek yang ditentukan Syarak. Para ulamak
menegaskan; Jika seorang telah tersalah memberikan zakatnya di mana ia
membayar zakatnya kepada orang yang tidak layak menerima harta zakat,
maka zakatnya tidak sah dan wajib diulangi.
(al-Fiqhul Wadhih, jil. 1, hlm. 514).
Kerana itu, amat penting diperhatikan kepada siapa kita salurkan zakat kita?
5. Pengertian Sabilillah
Jumhur ulamak terdahulu (termasuk ulamak-ulamak mazhab Syafi’ie)
mengkhususkan Fi Sabilillah hanya kepada tentera-tentera Islam yang
berperang di jalan Allah. Ini sebagaimana ditegaskan oleh Imam
as-Syirazi dalam al-Muhazzab;
“Bahagian Fi Sabilillah diberikan kepada tentera-tentera yang berperang
secara bersunguh-sungguh jika mereka tidak diberi gaji. Adapun
tentera-tentera yang dibayar gaji oleh pemerintah, maka mereka tidak
diberikan zakat kerana rezki dan keperluan mereka ditanggung oleh harta
Negara (al-Fai’)”
(al-Muhazzab, Kitab az-Zakah).
6. Berkata Imam Nawawi ketika mensyarahkannya;
“Mengikut mazhab kami (yakni mazhab Syafi’ie), habuan fi Sabilillah yang
disebut dalam ayat ialah dibelanjakan kepada tentera-tentera yang tidak
diperuntukkan bagi mereka harta dari jabatan kerajaan di mana mereka
berperang secara sukarela. Perdapat yang sama diutarakan oleh Abu
Hanifah dan Malik”
(al-Majmu’, Imam an-Nawawi).
7. Namun terdapat para ulamak yang memperluaskan pengertian Fi
Sabilillah ini kepada semua aktiviti dan usaha untuk kemaslahan Islam
dan umat Islam. Di antara mereka, Imam al-Kasani yang menyebutkan dalam
kitabnya yang terkenal (بدائع الصنائع):
Adapun firman Allah (وَفِي سَبِيلِ اللَّه): ia adalah ungkapan bagi
semua usaha yang mendekatkan diri kepada Allah. Maka termasuk di
dalamnya semua orang yang berusaha melaksanakan ketaatan kepada Allah
dan berusaha di jalan kebaikan jika ia seorang yang memerlukan (harta
zakat)”.
8. Menurut Imam Fakhruddin ar-Razi; Imam al-Qaffal telah menaqalkan
dalam tafsirnya dari beberapa Fuqaha’ yang mengharuskan dibelanjakan
zakat untuk semua bentuk kebaikan/kebajikan seperti membina
benteng-benteng pertahanan, membangunkan masjid dan sebagainya kerana
ungkapan Allah (وَفِي سَبِيلِ اللَّه) itu adalah umum”.
(Tafsir ar-Razi: 16/113, Lihat Fiqh az-Zakat, Dr. Yusuf al-Qaradhawi, jil. 2, hlm. 689).
9. Apa yang jelas dari kalimah yang digunakan Allah “Fi Sabilillah”,
penggunaan harta zakat bagi tujuan ini hendaklah yang ada kaitan dengan
agama dan ummah, bukan semata-mata kepentingan bersifat individu. Ini
sebagaimana disentuh oleh Syeikh Rasyid Ridha dalam tafsirnya al-Manar;
“Setelah dibuat kajian jelaslah bahawa yang dimaksudkan dengan Fi
Sabilillah di sini ialah segala urusan kepentingan umum kaum muslimin
yang dengannya tertegak urusan agama dan Negara. Ia bukan urusan
kepentingan individu….”.
(Fiqhu az-Zakah, jil. 2, hlm. 692).
10. Ditegaskan juga oleh Syeikh Abdurraziq Nasir Muhammad (salah seorang
ulamak al-Azhar, Mesir) dalam buku Fiqh Zakatnya; “Maksud kalimah
Sabilillah ialah maslahah-maslahah umum yang melata manfaatnya kepada
sekelian kaum muslimin, bukan yang khusus kepada individu tertentu
sahaja”
(Fiqh az-Zakah Fi al-Mal wa al-Badan, halaman 139)
Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia
.:: Arkib Permata ::.
-
▼
2012
(277)
-
▼
January
(28)
- Selamat Hari Lahir Sayang
- FORUM MAHASISWA 2012[" MAHASISWA : TIPIKAL vs SUPE...
- [Video] Filem Yang Membongkar Fakta Pemerintahan D...
- Arwah Ibu Lawat Jenazah Anak (Kisah Benar)
- SBRB-Sila hindari
- Jadi 'HERO' dan 'HEROIN' yang BerAKAL
- Petikan Pengajian Fadhilatu Sheikh Muhammad Awammah
- Saiful Bukhari dan KBSB - Pendedahan eksklusif unt...
- AWAS : 'Rohypnol' TAKTIK BARU PEROGOL
- HOT [video] : Pendedahan siapa Abu Aqif Studio?
- Biarlah Berpada-pada
- PARTI ISLAM MENANG UNDI PILIHAN RAYA PARLIMEN MESIR
- Lagi Penindasan Terhadap Mahasiswa-Angkara video p...
- Hukum Penggunaan Wang Zakat. Lampiran Khas 2
- Hukum Guna Wang Zakat : Lampiran Khas 1
- Asnaf ZAKAT : Menteri Termasuk, Pelajar Terkeluar...
- 10 Wasiat Imam As-Syahid Hassan Al-Banna
- DSAI bebas - Pemfitnah,Pemaki Hamun?Apa Nasib Mereka?
- [Sirah Untuk Direnungkan] - Pemecatan Dato' Hassan...
- Selamat Hari Lahir ke-2 buah hatiku..
- Video | Fitnah - Pandangan UAI
- Kecemerlangan Dan Kehebatan Mahasiswa Sinergi Peru...
- Ustaz Azhar Idrus Ejen Iblis, Yahudi Kerana Bermai...
- biodata | sejarah hidup ustaz azhar idrus
- Dahsyatnya FITNAH [bhg 2]
- Dahsyatnya FITNAH [bhg 1]
- TIPS BAGI MENGHILANGKAN RASA CINTA DAN RINDU
- 100 Tahun Memertabatkan Islam di Negeri Terengganu
-
▼
January
(28)