Posted by : Yu. Syamz Feb 14, 2012

Urusan Visa: Dua Hari Untuk Mahasiswa

KAHERAH, 13 FebHasil bancian yang telah dilakukan oleh Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) baru-baru ini terhadap isu pembaharuan visa yang berlaku, PMRAM telah melakukan tindakan susulan terhadap permasalahan berkenaan.
 
PMRAM telah menghantar surat aduan berkenaan isu pembaharuan visa yang berlaku beserta hasil bancian ke peringkat kedutaan dan bertemu dengan Muqaddim Jalal, Mudir di Pejabat Imigresen Mesir yang bertempat di Madinah El-Behoos El-Islamiah, Kaherah bagi menghantar surat aduan dan berbincang dengan lebih lanjut berkaitan tindakan penyelesaian yang dicadangkan di peringkat PMRAM.
 
Dalam pertemuan hari ini sekitar jam 10.30 pagi yang diwakili oleh Presiden PMRAM, Saudara Muhamad Zuhaili bin Saiman  dan juga Naib Presiden III PMRAM, saudara Syeikh Muhd Mujahid bin Sikh Nawawi bersama Mudir di Pejabat Imigresen Mesir  tersebut.
 
PMRAM telah dimaklumkan bahawa hari urusan visa bagi pelajar Malaysia telah ditambah kepada dua hari iaitu pada hari Sabtu dan Ahad berbanding sebelum ini di mana pelajar Malaysia hanya boleh membuat urusan untuk memperbaharui visa pada hari sabtu sahaja.
 
 PMRAM juga turut dimaklumkan, bagi mahasiswa dan mahasiswi yang telah mempunyai raqam atau tarikh pengesahan mereka digalakkan untuk segera ke Pejabat Imigresen bagi mendapatkan cop pengesahan visa.
 
“Peruntukkan dua hari  yang diberikan bagi mahasiswa dan mahasiswi Malaysia untuk melakukan urusan pembaharuan visa tentunya akan melegakan dan memberi keselesaan kepada seluruh Mahasiswa dan Mahasiswi untuk mendapatkan visa sekaligus dapat belajar dengan aman dan tenteram di bumi Mesir ini."
 
Selain itu, kejayaan ini juga membuktikan bahawa PMRAM sentiasa optimis untuk menjayakan agenda kebajikan untuk ahli selaras dengan subtopik dalam ucapan dasar Presiden PMRAM iaitu ‘Kebajikan Untuk Semua’, ujar saudara Syeikh Muhd Mujahid bin Sikh Nawawi, Naib Presiden III, merangkap Ketua Lajnah Kebajikan dan Kemanusiaan PMRAM 2011 ketika dihubungi selepas pertemuan tersebut.-PMRAM

Tahniah dan Syabas di ucapkan kepada Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir(PMRAM) di atas kecaknaan dan usaha yang keras di peringkat kalian dalam memudahkan dan menjaga kebajikan pelajar-pelajar di Mesir dalam masalah visa. Tidak dapat disangkal lagi bahawa hubungan yang baik dengan pihak Mesir menghasilkan keberjayaan dalam hasil usaha PMRAM menjuarai isu-isu kebajikan mahasiswa di bumi Mesir.

Namun,yang menjadi tanda tanya bagi saya sekarang ialah : tugas siapakah sebenarnya yang berkaitan dengan VISA ini??? Sedangkan di Mesir ini kita mempunyai Duta Malaysia Ke Kaherah..???? bukannya saya menghentam kedutaan,tapi hakikatnya saya tidak dapat melihat hasil usaha yang dilakukan oleh pihak kedutaan..sekurang-kurangnya ada bukti-bukti kecaknaan mereka terhadap golongan pelajar di sini..

Eh...lupa,sebelum ini ada bukti mereka cakna la...sebenarnya pihak mereka pernah datang 'melihat-lihat' kesusahan pelajar-pelajar yang terpaksa datang sehari lebih awal dan bermalam di luar pejabat imigresen semata-mata hendak membuat urusan visa. Mereka membeli makanan,minuman kepada pelajar-pelajar sebagaimana diceritakan seorang rakan kepada saya.mungkin inilah antara hasil usaha yang 'terdaya' mereka lakukan...wallahua'lam sejauh mana kecaknaan mereka terhadap pelajar..itu persoalan yang sentiasa bermain di benak fikiran mahasiswa/wi di bumi Mesir ini.

Saya mencadangkan agar pihak Kedutaan dan Education Malaysia di Mesir ini memuatkan berita-berita tentang aktiviti mereka yang dirasakan bersesuaian dipaparkan untuk makluman para mahasiwa di dalam portal rasmi mereka. Bukan untuk dibanggakan dan menimbulkan riak dengan tugasan yang dilakukan,tapi sebagai pencerahan kepada kami,mahasiswa/wi yang dahagakan 'belaian' dan 'keprihatinan' anda duhai pihak kedutaan...wallahua'lam..

cuba lihat di portal rasmi mereka,ada tak yang berkaitan dengan masalah visa pelajar???

Kedutaan : [KLIK SINI]
Education Malaysia [KLIK SINI]

sendiri lihat sendiri nilai...huhu..

Leave a Reply

●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -