Posted by : Yu. Syamz Apr 19, 2012

Sistem pinjaman Perbadanan Tabung Pengajian Tinggi Nasional (PTPTN) yang telah diperkenalkan oleh kerajaan semenjak tahun 1997 tidak dinafikan merupakan satu usaha yang baik untuk membantu meringankan bebanan kewangan mahasiswa yang tidak berkemampuan tetapi memiliki kelayakan untuk menyambung pengajian mereka di institusi pengajian tinggi sama ada awam mahupun swasta.
 
Namun hari ini, pelaksanaan sistem pinjaman PTPTN ini mendapat kritikan dan kecaman hebat daripada pelbagai pihak yang melihat kaedah yang diguna pakai dalam  sistem pinjaman PTPTN ini sebenarnya  adalah bertujuan untuk mengaut keuntungan semata-mata dengan dengan alasan kewujudan PTPTN ini adalah untuk membantu mahasiswa. Ini kerana setiap peminjam PTPTN ini perlu membayar pinjaman mereka beserta dengan kadar faedah yang telah ditetapkan. Bahkan kadar faedah ini akan meningkat dari tahun ke tahun sekiranya peminjam gagal untuk menjelaskan atau melunaskan pinjaman mereka dalam tempoh tertentu.
 
Hasil daripada sistem pinjaman yang tidak mesra pelanggan ini menyebabkan pelbagai bentuk demonstrasi dan tunjuk perasaan diadakan oleh kelompok mahasiswa sejak kebelakangan ini sebagai langkah memprotes  perlaksanaan sistem pinjaman PTPTN yang ternyata membebankan mahasiswa. Ini kerana disebalik kemudahan pinjaman wang yang diberikan kepada mahasiswa, hakikatnya mereka sebenarnya terpaksa menanggung bebanan hutang yang berlipat kali ganda hasil daripada pinjaman tersebut yang terpaksa dibayar selepas tamat pengajian di institusi pangajian tinggi masing-masing.
 
PMRAM melihat isu ini sebagai suatu perkara yang tidak boleh dipandang sinis oleh pihak pentadbiran negara, pihak kerajaan khususnya perlu meneliti dan menilai semula kaedah perlaksanaan pinjaman PTPTN ini agar ianya selari dengan tuntutan syarak. Tindakan mengenakan faedah bagi setiap peminjam PTPTN ini bukan sahaja membebankan mahasiswa bahkan sistem ini sama sekali bercanggah dengan syariat agama Islam kerana terdapat unsur-unsur riba di dalamnya yang jelas diharamkan oleh Islam.
 
Bahkan lebih baik lagi jika sistem pinjaman PTPTN ini diteruskan untuk memberi khidmat kepada mahasiswa dengan melakukan perubahan terhadap pelaksanaannya tanpa dikenakan sebarang faedah kepada peminjam. Perkara ini boleh dilakukan sebagaimana yang telah dilaksanakan oleh Yayasan Kelantan Darul Naim (YAKIN) yang tidak mengenakan sebarang faedah kepada peminjam dan pinjaman tersebut bertujuan kebajikan semata-mata.
 
Justeru, Malaysia sebagai sebuah negara Islam yang dihormati di seluruh dunia seharusnya bebas daripada tindakan-tindakan dan sistem-sistem yang bertentangan dengan tuntutan agama Islam. PMRAM sebagai sebuah persatuan yang mendokong prinsip al-Quran dan as-Sunnah ini, mengharapkan agar tindakan segera di ambil oleh pihak kerajaan di bawah pentadbiran YB Datuk Seri Najib bin Tun Abdul Razak dalam menyelesaikan isu ini.
 
PMRAM akan sentiasa menyokong dan bersama-sama dengan gerakan mahasiswa dalam menyuarakan pandangan dan pendapat mereka berhubung isu-isu hak dan mahasiswa demi kebaikan bersama.
 
Abdul Aziz Bin Ali,
Presiden,

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir 2012.
 
Sumber : PMRAM

{ 4 Tembakan... read them below or Comment }

  1. If you desire to get much from this post then you have to apply these methods
    to your won website.

    Have a look at my page - france holidays and customs

    ReplyDelete
  2. I've been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my view, if all website owners and bloggers made good content as you did, the web will be a lot more useful than ever before.

    Review my page - vakantiehuis frankrijk

    ReplyDelete
  3. Hello There. I discovered your weblog the usage of msn. That is a very well written article.

    I will make sure to bookmark it and return to learn more of
    your useful info. Thank you for the post.
    I will certainly comeback.

    My homepage; luxe vakantiehuisjes huren

    ReplyDelete
  4. Hello, i feel that i saw you visited my website thus i came to go back the
    prefer?.I'm attempting to find issues to enhance my web site!I suppose its adequate to use a few of your ideas!!

    Stop by my blog post - huis huren frankrijk

    ReplyDelete

●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩ŕą‘▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬ŕą‘۩۩

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -