Posted by : Yu. Syamz Jun 17, 2011

KAHERAH: Rakyat Malaysia diminta berwaspada dengan pihak tertentu yang mendakwa lulusan Universiti Al-Azhar dan berceramah di masjid atau surau di kawasan perumahan kerana ada antara mereka belum layak bergelar lepasan pusat pengajian tinggi Islam terkenal itu kerana gagal dalam peperiksaan tahun akhir menyebabkan mereka pulang ke tanah air dan mencari pendapatan dengan melakukan pelbagai pekerjaan termasuk memberi ceramah.

Perkembangan itu berlaku kerana universiti berkenaan membuka pintu seumur hidup kepada pelajar tahun empat yang terkandas dalam peperiksaan menyebabkan ada antara pelajar mengaku graduan kerana pernah bertandang di Mesir dan lebih membimbangkan jika mereka menyalahguna kepercayaan diberikan masyarakat untuk kepentingan peribadi atau diperalat pihak tertentu menggunakan landasan agama.


Menurut sumber, Universiti Al-Azhar memberikan kelonggaran kepada siswa tahun akhir untuk menamatkan pengajian, namun ada pelajar kita mengambil kesempatan pulang ke tanah air sebelum mengaku graduan dan memberi ceramah.

“Jika mereka menyampaikan maklumat atau ilmu yang benar, kami berbangga dengan apa yang disebarkan, tetapi jika sebaliknya ia tindakan mengecewakan dan boleh dianggap sebagai pengkhianatan kepada universiti.


“Kami mempunyai maklumat mengenai perkara itu dan mengenali beberapa individu terbabit kerana mereka adakalanya muncul dalam ceramah politik dan mempunyai laman facebook atau blog. “Ini yang kami tidak mahu...mereka diperalatkan dan mungkin mereka tidak menyedarinya, namun sesuatu yang membimbangkan jika ceramah mereka diterima bulat-bulat oleh masyarakat,” katanya.


Sumber berkenaan turut memberitahu, ada juga graduan yang gagal menamatkan pengajian tidak pulang sebaliknya berada di Mesir dan menjadi ‘pensyarah’ kepada pelajar baru melalui usrah dan menjadi ‘tok guru’ kepada golongan terbabit yang kebanyakannya tidak tahu latar belakang senior mereka.

“Ini yang berlaku di Mesir apabila kebanyakan siswi kita tidak menghadiri kelas sekiranya tidak ditemani siswi lain dan mereka lebih gemar belajar melalui individu berkenaan yang dipanggil ‘tok guru’ sedangkan dia tidak mempunyai kelayakan kerana bukan graduan seperti disangka.


“Jika siswi kita sering belajar melalui cara itu, ada baiknya jika mereka melanjutkan pengajian di universiti tempatan seperti Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) atau pusat pengajian lain yang mempunyai pensyarah lebih berkelayakan dan ada antara mereka lulusan Al-Azhar dan ia secara tidak langsung menjimatkan perbelanjaan,” katanya.


Menurutnya, pendekatan itu juga menyebabkan pelajar perempuan kita menjadi pasif yang pastinya mereka tidak akan mahir dalam penguasaan bahasa Arab kerana kurang bergaul dengan masyarakat tempatan.


Bagaimanapun, katanya, ada juga pelajar kita yang ikhlas dalam menuntut ilmu kerana akan kembali ke Mesir untuk menduduki peperiksaan selepas bekerja di Malaysia atau mana-mana negara dan akan memastikan berjaya menamatkan pengajian sebelum pulang dengan ijazah.


sumber: harian metro

********************************************

Masih geram..xdpt nak buat komentar..tggu reda dulu.....

Leave a Reply

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

.:: Arkib Permata ::.

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -