Posted by : Yu. Syamz Jul 20, 2013

Belumpun reda isu penghinaan pelakon seks terhadap Islam, hari ini keluar pula berita berkenaan 4 gadis Islam yang tersenarai sebagai finalis "Miss Malaysia World 2013".

Utusan Online

Waalid menganggap ini adalah satu daripada penghinaan terhadap kesucian Ramadhan dan juga kesucian Islam oleh ORANG ISLAM SENDIRI!

Tambahan pula, sudah di fatwakan haram orang Islam untuk menyertai pertandingan ratu cantik. Berdasarkan petikan yang ditulis dalam  utusan online :

Fatwa yang dikeluarkan di bawah Seksyen 34 Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993 melarang orang Islam menyertai pertandingan ratu cantik.
Fatwa itu menyatakan adalah haram dan berdosa bagi orang Islam menyertai atau menganjurkan atau menyumbangkan apa-apa bentuk sumbangan untuk penganjuran apa-apa pertandingan ratu cantik.
Selepas fatwa dikeluarkan, Rahima Orchient Yayah merupakan peserta Melayu terakhir yang memenangi Miss Malaysia World 1994 dan sebelumnya Erra Fazira pada 1992.
Isu penyertaan wanita Islam dalam pertandingan ratu cantik mendapat perhatian semula apabila tiga gadis Melayu menyertai pertandingan itu di Selangor pada 1997.
Selain itu pada 2011, lima wanita Islam menyertai pertandingan Ratu Cantik Borneo (MBB) 2011 di Kuching, Sarawak walaupun sudah diberi kaunseling oleh Jabatan Agama Islam Sarawak dan mendapat bantahan pelbagai pihak.
Perbuatan mereka telah melanggar fatwa yang telah ditetapkan?apakah tindakan yang sepatutnya dikenakan ke atas mereka?Di harapkan pihak yang berkenaan dapat mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap mereka yang tidak menjaga kesucian Agama Islam.

Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripadanya.

Wallahua'lam.

Sumber berita : Utusan

Renungan : Kalau orang Islam sendiri tidak sensitif dengan kesucian Agama Islam, apakah yang kita harapkan orang lain(kafir) untuk menyanjung kesucian Agama Islam?fikir-fikirkan...

{ 3 Tembakan... read them below or Comment }

  1. hehe.. mana bleh tangkap. nanti xleh tgk gelek gadis cun. alvivi tu sbb xhot. muka selenge. hahaha

    ReplyDelete
  2. Ada lagi ke orang Islam kita ni sertai pertandingan ratu cantik? Erm...

    ReplyDelete
  3. kurangnya penghayatan islam dalam kehidupan... ini salah satu contohnya...

    ReplyDelete

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -