Posted by : Waalid Al-Marbawi Jul 14, 2012


Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dirafa'kan kehadrat Ilahi di atas nikmat-nikmat yang tidak terhingga. Perbanyakkanlah menyebut  'الحمدلله ', agar kita menjadi antara golongan yang sedikit sebagaimana firman Allah Azza Wa Jalla :

 وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ
"dan hanya sedikit hamba-hambaKU yang bersyukur"

REHLAH atau bersiar-siap atau lebih cantik dalam bahasa kampung waalid dipanggil trip@tour..=P, merupakan salah satu daripada wasilah tarbiyah dalam membentuk jatidiri seorang muslim yang sejati,mempersiapkan diri seorang pejuang yang akan tegal dalam membawa Deenul Islam.

9 Julai 2012 
Cuti Musim panas kali ini waalid menyertai program rehlah yang dianjurkan oleh Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu Mesir(KPT Mesir) ke satu tempat yang belum pernah waalid sampai selama ini,selama ini hanya mendengar nama je..huhu,mungkinkah ini rehlah terakhir waalid di sini?wallahua'lam..

Ain Sukhnah(hot spring), salah satu tempat yang menjadi tarikan para pelancong luar dan juga pelawat tempatan. 120 KM ke timur dari Bandar Qaherah. Untuk maklumat lanjut,blehlah rujuk ustaz wikipedia..hehe..

Sebelum bertolak dari asrama darul iman..masing-masing excited untuk bersiar-siar

Nampak keboringan menunggu bas sampai...nampak xsabor nak main airnye ni..hihi..:P

Taaruf YDP KPT...pengisian dalam bas

Di antara hadaf@tujuan rehlah ialah untuk :

  1. Menghayati kebesaran Allah
  2. Mendekatkan diri para da'ie kepada Allah Subhanahu Wa Taala
  3. Mengeratkan tautan ukhuwah sesama da'ie bagi memudahkan melaksanakan amal islami bersama-sama
  4. Merehatkan minda disamping mengagungkan ciptaan Allah
  5. Mempersiapkan daya tahan diri para da'ie

Mendengar amanat daripada Yang di-Pertua KPT,akhi Mohd Zahani Bin Abdul Ghani

Waalid diberi kesempatan untuk memberi tazkirah ketika dalam perjalanan ke ain sukhnah...dapatlah waalid mengingatkan kepada adik-adik akan kesusahan dan kepayahan golongan terdahulu terutamanya Nabi Muhammad S.A.W dalam membawa Panji Islam,yelah zaman dahulu..mana ada bas,keretapi,kereta,kapal terbang dan sebagainya untuk menyebarkan dakwah.

Tambahan pula,kami dapat melihat kiri dan kanan sewaktu perjalanan yang hanya disajikan dengan padang pasir yang kepanasannya membahang,duk dalam bas ade aircond..kuranglah azabnya...Nabi dulu naik unta je,musafir ke sana sini untuk berdakwah...Allohurobbi..jauhnya pengorbanan kita untuk Islam kan?

Bergambar sebelum memulakan aktiviti....masing-masing xsabar nak berendam dah tuu..huhu
Kalau dibandingkan lukisan Allah dengan lukisan makhluk,memang lukisan makhluk tidak dapat menandingi lukisan Allah,tetapi ramai mana yang memuji Allah dengan kebesaran dan keagungan-Nya melukis keindahan alam?lihatlah lukisan-lukisan Allah sebagai bukti keagungan dan kebesaran Allah Taala di bawah ini..^_^


سبحان الله...

سبحان الله...
ٍSetelah bermain bola pantai,kami meneruskan aktiviti mandi-manda..ngee...jom layan gambar2 berikut...waalid tulis banyak-banyak pun korang xbace pun kan?huhu...jom layan gambar jela..

Antara gaye ter'hot' dilakukan oleh stunner...skali macam katak kembong dah..haha..


Antara mangsa duri landak laut..masing-masing mencungkil duri yang tertusuk di kaki..kesian diorang

Mangsa duri landak laut bertambah...huhu...main tak ingat dunia ekpung..huhu

Antara kreativiti adik2...ntah ape diorang buat ni..skali tgok macam kubur je..haha

Haa..yang ni husin and the geng sedang membuat replika yang femes kat Mesir ni..kenal x?sphinx dan piramid..hehe..

akhirnyaa....haaa....ini makan dia...haha..

chalet yang sedang dalam pembinaan...


Shoalin soccer..huhu...


Lepas mandi-manda..siap sedia untuk menjamu selera...ayam bbq madu..sangat sedap..terima kasih adhoc makanan..^_^..

Dalam suka-suka...jangan lupa kewajipan seorang muslim terhadap Robbnya..solat dulu,semoga rehlah diberkati Allah..aamin

Bertarung hingga ke titisan darah terakhit...berusaha untuk melepaskan diri..sakit tu kalau kena sepit..huhu..

Air laut merah yang sangat jernih..boleh nampak ikan dan obor-obor...landak laut pun bleh tengok jugak..huhu

haha..ini bukan berjemur ni..ini berendam namanya...macam-macamlah aksi diorang ni..aduyai...

main-main jugak..bini ngan anak kat rumah kne amik tau jugak..seb baik kat sini line clear..lepas rindu sat no..ngeh3..:P

muka kanak-kanak yang sedih nak balik dari laut,al-maklumlah kat kaherah xde laut..haha

Inilah rupenye landak laut yang merembat kaki kawan-kawan waalid..waalid xkena plak,mungkin landak laut ingat waalid geng diorang kot...rambut ala-ala sama gitu..wakaka..^_^

Antara mangsa kekejaman kami..huhu...gurau-gurau sayang je tu..jangan fikir bukan-bukan..

Dah..bersiap2 untuk balik..ada rezeki korang bleh jumpa lagi ngan ain sukhnah ni..waalid? ntahlah..dah terbau2 udara ganu ni..huhu..

Bergambar kenang-kenangan sebelum naik bas untuk balik...penat..tapi seronok meribat ukhwah sesama muslim..^_^


Alhamdulillah,ukhuwah yang diribat diharap dapat melahirkan generasi pelapis untuk memastikan kesatuan dan kebersamaan dalam membentuk gerak kerja amal islami,lebih-lebih lagi bagi memastikan kelangsungan agenda tarbiyah dan melancarkan gerak kerja persatuan yang kami sayangi.

InsyaAllah,dengan kesatuan yang ada,mampu menolak anasir-anasir perpecahan yang cuba dirangka oleh pihak yang mencemburui kesatuan ini. Persatuan KPT@PMRAM cawangan Terengganu sentiasa optimis dalam menjaga kebajikan ahli-ahlinya,oleh itu..sewajibnya anak-anak negeri Terengganu membantu dan sentiasa mendokong agenda persatuan.

Sekian sahaja pengembaraan kita kali ini,harap korang seronok dengan perkongsian ini...buat sahabat-sahabat,tidak salah untuk kita berhibur..tapi jangan sampai jadi 'najis'(maksudnya,jangan sampai kita lupa dunia)..

Wallahua'lam.

Note : kalau ada yang bermusafir,jangan lupa untuk berdoa kepada saudara-saudara kita di syria,Palestin,Burma dan lain-lain kerana doa orang musafir antara doa yang dimakbulkan Allah..^_^



{ 3 Tembakan... read them below or Comment }

  1. seronoknya.. bila la nk kesane kan.. mula2 tgok laut tu mmg cantik, tp muncul plak gambar org tgh keluarkn duri tu, alamakk.. mmg landak laut tu hidup pesisir pantai ke.. mcm sakit je klu kene, besar jgak landak laut tu.. air die mcm cetek je walid, cemane nk mndi gitu? piramid tu, mcm real.. haha, seriously pandai betol tukang designer die tu ye.. sori, pjg plak komen..

    ReplyDelete
  2. rehlah?? lama tak dengar pasal ni..hehe.. wah. bestnya berjalan2

    ReplyDelete

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

.:: Arkib Permata ::.

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -