Posted by : Waalid Al-Marbawi Jul 24, 2012





Nabi Shallallahu 3alaihi Wasallam bersabda,

عن أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " تَسَحَّرُوا فَإِنَّ 
 (فِي السَّحُورِ بَرَكَةً " رواه البخاري (1923) ومسلم -( 1095

Maksudnya : Daripada Anas bin Malik r.a berkata ,Nabi S.A.W bersabda:"Bersahurlah kerana sesungguhnya pada sahur itu adanya keberkatan"-riwayat Bukhari & Muslim



Oleh itu,kita janganlah meninggalkan makan sahur sekalipun dengan sebiji tamar/kurma atau seteguk air..mudah-mudahan kita mendapat keberkatan yang disebut oleh baginda Shallallahu 3alaihi Wasallam..insyaAllah..


Ilmu tambahan :

سَحور - huruf sin baris atas = makanan yang dimakan ketika bersahur..

سُحور - huruf sin baris dhommah = perbuatan makan sahur..

Semoga bermanfaat...dan selamat beramal..^_^

{ 21 Tembakan... read them below or Comment }

  1. Alhamdulillah setakat ni belum tgl sahur lagi :-)

    ReplyDelete
  2. Harap2 M tak tertinggal la sahur tahun ni...

    ReplyDelete
  3. beza antara orang islam dan orang yahudi berpuasa ialah sahur... oleh itu marilah kita berpuasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mereka puasa xmakan je kan..minum air boleh..ngee~

      Delete
  4. insyaAllah..akak mmg kena bersahur setiap hari

    ReplyDelete
  5. alamak tadi terlepas sahur la.. lepas ni kena bangun sahur jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terlepas?tak sengaja xpe..asal dh ade niat nk bangun sahur..moga2 dapat jugak pahala nak bangun suhur..hehe

      Delete
  6. tak terlepas sahur lagi sbb kena makan ubat..huhuhu...

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah, NAL tak pernah skip lagi bersahur ni.

    ReplyDelete
  8. done follow.. :D nice entry..tmbh ilmu..

    ReplyDelete
  9. bersahur hampir waktu imsak.

    ReplyDelete
  10. lagi pun tak rugi apa2pun pun kalau kita bersahur ni kan?hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...memang betul tu..tp kalau orang sayang tido..memang rugi tidolah...kikiki

      Delete
  11. hari pertama dah x bangun sahur.. sempat solat je.. hmmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe..masih banyak hari lagi utk suhur..^_^..

      Delete
  12. setakat ni tak pernah tinggl sahur sbb duk ngn family..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..kalau ngan family sudah tentu jarang sangat kalau xbangun sahur...itulah peranan yang dimainkan si ibu...

      besarnya pengorbanan si isteri dan si ibu..^_^

      Delete
  13. sejak dari dulu lagi memang jarang tinggal sahur. alhamdulillah.

    ReplyDelete
  14. alhamdullilaj stkt hr ni blm tertinggal lagi sahur

    ReplyDelete
  15. sahur ni mesti dan pasti. kalau takkkk, boleh lembik spjg hari. ;)

    ReplyDelete

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

.:: Arkib Permata ::.

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -