Posted by : Waalid Al-Marbawi Jul 23, 2012





Alhamdulillah,kita masih diberi kesempatan untuk menjalani ibadah puasa..masih sihat dan hidup untuk melakukan ibadah kepada Allah,yelah..kalau tak hidup,tak baca entry ni kan?ngee~

Masih di awal Ramadhan...seharusnya di permulaan ini kita senantiasa muhasabah amalan-amalan kita untuk diperbaiki dengan lebih baik..kebanyakan kita muhasabah bila dah tamat Ramadhan..iya,tidak dinafikan juga muhasabah pada akhir perlu juga. Namun adakah kita akan terus hidup untuk sampai ke Ramadhan yang berikutnya?tiada siapa boleh jamin kan?


Oleh itu,sama-samalah kita pertingkatkan amalan dan ibadah-ibadah kita ketika masih di awalan Ramadhan ini supaya tidak berlaku seperti dialog di bawah :

Situasi Awal Ramadhan

Fulan A : Sahabat...tingkatkanlah amalan kita...
Fulan B : Alah,esok boleh lagi..ramadhan kan 30 hari...

Situasi Pertengahan Ramadhan

Fulan A : Eh..dah separuh ramadhan ni...Quran dah brape juzuk?
Fulan B : em...takper..aku kan mashi(lancar) baca quran...sempat habisnya...

Situasi Akhir Ramadhan

Fulan A : Lusa dah nak raya...camana ibadat kita ya?
Fulan B : Erkkk!! lusa dah ke nak raya?alamak(sambil tepuk dahi)...quran aku ada banyak Juzuk lagi ni,esok nak buat itu..buat ini..bla bla bla...ish....tak sempat ni..

"Sesal dahulu pendapatan,sesal kemudian tidak berguna"

So,kejarlah Ramadhan sebelum ia berlalu pergi...moga-moga kita mendapat Malam Lailatul Qadar...insyaAllah..

{ 17 Tembakan... read them below or Comment }

  1. Ingatan terbaik kerana masa berlalu tak akan berulang lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer..semoga kita tidak tergolong dalam golongan yang rugi..aamin

      Delete
  2. perkongsian terbaik. Lakukan apa yang penting, kejarlah apa yang memanfaatkan kamu baik didunia mahupun akhirat.

    ReplyDelete
  3. mekasih singgah n follow blog saya, datang sini follow balik :)

    selamat menunaikan ibadah puasa :)

    ReplyDelete
  4. thanks follow sy , dtg sini follow u back :)

    ReplyDelete
  5. Sama2 lah kita berusaha menjadi lebih baik daripada sebelum :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..^_^..

      p/s : menanti update dari bang boni..hehe

      Delete
  6. semoga kita memanfaatkan bulan yang penuh keberkatan ni

    ReplyDelete
  7. terima kasih walid atas pesanan :) insya Allah..sikit2 lame2 jadi bukit

    ReplyDelete
    Replies
    1. syukrillah..^_^

      insyaAllah...bila jadi bukit,boleh panjat utk lihat 'cahaya'..he3

      Delete
  8. Waalid, thanks sharing yer.. manusia ni mmg suke bertangguh2.. moga kite terhindar dari sifat ini.. insyAllah

    ReplyDelete

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

.:: Arkib Permata ::.

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -