Posted by : Waalid Al-Marbawi Jul 5, 2012

Seperti biasa,setiap tahun pasti satu malam ini menjadi perbualan dan kerisauan bagi sang labbe(Labah-labah),kerana pada malam itu merupakan ancaman kepada tempat tinggal diorang dan keluarga mereka..pada petang itu berlakulah dialog di antara labbe A(mat) dengan labbe B(awang)..



Mat : awang,mu standby doh ke malam ni?malam ni kan malam bahaye...

Awang : malam ni malam mende mat?

Mat : eish..mu ni,kan malam ni malan seppu(nisfu sya'ban)

Awang : eh,ye sungguh..alahai bahaye nye..aku xstandby lagi nie...barang-barang xkemas lagi..

Mat : baik mu balik kemas2 cepat..dh nak masuk waktu maghrib doh nie..nanti mereka akan bace yaasin,habislah tempat tinggal kita,mereka mesti nak ambil yaasin bawah sarang kita tu...

Awang : bereh mat...terima kasih..

Mereka pun bersiap2 dan meninggalkan sarang mereka dan mencari port baru untuk bersarang..


****
p/s: serangga bersarang ditempat penyimpanan surah yaasin@quran hanyalah utk menunjukkan jarangnya surah yaasin dibaca...huhu^_^

Moral : membuat amalan janganlah bemusim,hingga surah yaasin dijadikan tempat serangga bersarang. Sepatutnya malam yang bermusim itu hanya menambahkan pahala amalan2 yang sudah sedia kita lakukan...kalau membuat bacaan yaasin malam nisfu sya'ban dikatakan bid'ah..kalau buat maksiat pada malam nisfu sya'ban?apa pula tuduhannya?huhuhu...

wallahua'lam

{ 10 Tembakan... read them below or Comment }

  1. kadang2 sedih melihat pertelingkahan disebabkan perkara khilaf nie terutama pasal amalan pada nisfu syaaban..

    sepatutnya sebagai umat Islam, kita perlu memahami adab berkhilaf dan tidak menjadikan khilaf yang berlaku sebagai perpecahan.Jagalah kesatuan umat Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye..betul tu..perkara furu' dibuat seperti perkara pokok...

      kesatuan Islam lambang kekuatan Islam..sama2 doakan Islam akan bersatu..insyaALlah

      Delete
  2. Btul tu....Moga buku amalan kita yang baru malam tadi bertukar akan diberkati ALLAH..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah...UmmiAbi..boleh bagi alamat x?huhu...dh lama cari ni..

      Delete
  3. sedih tgok alquran brhabuk,xpyh ckp org la.sy sndiri pn time sibuk study kdg2 x smpt sentuh alquran. :( tq sharing walid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu..itulah pasal..muhasabah..bukan hanya utk malam nisfu syaaban..sepatutnya Quran tiap2 hari kena baca..xtahulah berapa lama dah quran merajuk ngan kite...

      welcome...

      Delete
  4. harap semua amalam kita sebelum ni diterima oleh-Nya. amin.

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum.

    Waalid, lana tak pernah gi baca kisah macamni.

    Menggunakan kisah labah2 dan surah Yassin yg sudah dipenuhi sarang2, memang ternyata betulnya.

    Terima kasih atas nasihat, peringatan yg diberi.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam...

      kisah ini waalid kisahkan semula mengikut olahan ayat waalid sendiri..dan sindiran ini sebenarnya berasal dari UAI yang pernah waalid dengar kuliahnya sebelum ini..tapi ayat dia lain la..hehe

      xpelah..semoga menjadi iktibar buat kita semua..terima kasih lana..^_^

      Delete

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

.:: Arkib Permata ::.

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -