Posted by : Yu. Syamz Jul 4, 2011

Gambar sekadar Hiasan

aku tidak tahu setarang barah ...
skali urang bukok harte kene libang kene rike...
yang kurang nilai nye kelecak barak...
yang kurang nilai nye menitang kalang ...
yang kurang nilai nye teranding tungeng nyor ...


skali urang bukok saloh jerebong bekok cubong ...
bekok menutuh bicu ...
saloh unja bergugeh ...
saloh cabut brahong ...
saloh ugeh lurik lige pecoh bekembu ..
saloh gesek menicih terbua luke ...
tak leh ugeh siling nye ugeh muktang semete luruh berjerabok berkapo datah tanoh ...


bakpe urang bukok ...
bakpe kite ning tak mboh tarik balik tradisi lame..
hok ringang badi jinjing ...
hok berat badi kipoh ...
hok banyok badi cekor ...
hok ikit badi icer ...ikit2 ala berala lah ...


keadaan tempat dan masa ...
semua doh pesok peweng ...
jangan baloh ...jangan tengok saje ...
kite tuko selere ...
tapi jangan bulok wok ...jangan tengok saje urang kaut cekor ...
jangan tengok saje urang rebut ...


aku tidak tahu setarang barah ...
orang tambun pitih bakpe dok ecer prabih ke saing2 hudung ...
bakpe lepah gocoh buleh uboh ...
bakpe pulok lepah baloh buleh pekdoh ...
ade orang wi sedekoh ...


bila di tanya mung kate ...' i tak tahu setarang barah ...i tak tahu setabuk hame... rekak ...tak loklak ...


bakpe lening kuna lipeng kit berdebang reboh ...
gelecoh ikit berdebing reboh ...
saloh kepik kepit ...
saloh gusok berdegang ...
bakpe hok saloh tu duk tebeng ...
bakpe hok pengeng dok perate ...
bakpe hok reyok tu dok betul..
bakpe hok berintik tu dok gahar ...


memang ...bila aku tanya ...
mung angkat dan krikuk kan tangan ...
lalu berkata ...grikuk aku dok plawok ...
aku dok tahu setarang baroh ...
aku dok tahu setabuk hame ...


sajak orang hulu oleh : Encik ibrahim ulu ...

Ini adalah Sajak yang bertajuk "Aku Dok Tahu Setarang Barah" lebih kurang bahasa standardnya ialah "Aku Tidak Tahu Apa-apa"...hayatilah lirik dan maksud tersirat di sebalik kata-kata ini,kalau anda tidak faham..buat2lah faham ye..

Kalau anda ingin mendengar deklamasi sajak ini boleh tekan [sini] ...ok,terima kasih sudi baca entry ini..

Leave a Reply

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

.:: Arkib Permata ::.

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -