Posted by : Waalid Al-Marbawi May 30, 2012

Penghijrahan artis daripada kejahilan dan kehidupan yang kurang menepati kehendak Islam merupakan satu perkara yang baik dan memberi kesan yang besar terhadap perkembangan pengamalan Islam secara menyeluruh di Negara Malaysia yang tercinta.Mereka mampu menarik peminat2 mereka untuk sama-sama memikirkan hakikat diri sebagai seorang hamba yang beragama Islam.Perintah Allah perlu kita taati samada kita suka atau tidak.

Firman Allah S.W.T dalam ayat 208 surah al-Baqarah bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam secara menyeluruh dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata."

Kehidupan yang fana ini ada pantang larangnya,ada panduan yang telah ditetapkan oleh Allah Taala. Panduan yang telah diturunkan oleh Allah Taala melalui Nabi Muhammad Shallallahu 3alaihi Wasallam. Telah digariskan bahawa ummat Islam perlu masuk ke dalam Islam secara seluruhnya berdasarkan ayat yang disebutkan,bermakna kita yang menganut agama Islam perlu menerima dan melaksanakan 100% perintah Allah dan meninggalkan 100% larangan Allah.

Puan Abby di Ceramah PAS Kuala Nerus


Penglibatan artis dalam medan politik memberikan impak yang besar terhadap perjuangan parti dan juga dapat menarik minat orang ramai memandangkan publisiti dan populariti yang dimiliki oleh artis tersebut.

Namun,agak menyedihkan apabila penglibatan artis di pentas-pentas ceramah Parti Islam se-Malaysia(PAS) ditohmah sebagai PAS mempergunakan golongan yang berubah tersebut untuk kepentingan parti.(rujuk : SINI )


Bagi saya, perihal PAS  menggunakan pentas ceramah dan menjemput artis2 sebagai pengisi ceramah bukanlah sesuatu yang dikira mempergunakan artis tersebut. Perkara ini kerana :

1- PAS mengambil peluang sebarkan dakwah.

Dalam misi PAS untuk menyebarkan dan memperluaskan dakwah kepada seluruh manusia di bumi Malaysia. Segala bentuk wasilah dan cara digunakan untuk menarik minat orang yang jauh daripada agama bagi mendekati agama Islam.makanya tidak timbul PAS mempergunakan artis untuk kepentingan parti. PAS sudah menjemput Puan Abby Abadi untuk berceramah di Rhu Muda,Marang dalam "bicara selebriti" pada 19 Mei 2012 bersama Al-Fadhil Ustaz Syed Abdul Qadir. Kalaulah betul PAS menggunakan puan Abby untuk kepentingan mereka,kenapa puan Abby dijemput lagi oleh PAS untuk memberikan ceramah di Kuala Nerus?lagipun,ceramah itu adalah selepas puan abby mengumumkan dalam twitternya bahawa dia tidak menyertai PAS?Dalam bicara selebriti di Rhu Muda pun puan Abby langsung tidak menyebut PAS...

2- PAS adalah jemaah yang membawa risalah Islam

Sebagaimana yang dijelaskan beribu-ribu kali dah oleh Tuan Guru Presiden dan juga ulama' dalam PAS bahawa perjuangan PAS adalah untuk membawa mesej Islam agar suatu hari nanti(insyaAllah selepas PRU13..tak lama dah tu..hehe), Islam akan menaungi dan memayungi rakyat Malaysia. PAS sentiasa berusaha untuk mengajak masyarakat mengenali Islam dengan lebih dekat dan meninggalkan toghut. Sebab itulah,kebanyakan artis-artis yang berubah melihat jemaah PAS adalah yang terbaik serta paling jelas dalam membawa agama Islam dan PAS jugalah yang sedang bertungkus lumus untuk memartabatkan Islam di bumi Malaysia. Tidak kurang juga dalam PAS ramai alim ulama' dan juga murobbi,mereka yang dapat membantu mengenal Allah dan Rasul serta mengajar erti hidup untuk Islam.

3- PAS guna Artis beri nasihat agama,kerajaan sekarang guna artis untuk rosakkan rakyat

Himpunan Belia Negara(HBN) yang baru sudah baru2 ini adalah satu contoh kerajaan sekarang menggunakan artis(artis juga...huhu) untuk memberikan 'santapan rohani' kepada belia2 harapan bangsa dan negara(walhal merosakkan belia),bukannya berhibur itu salah..ulama'2 sudah menggariskan cara berhibur mengikut Islam. Secara umumnya, mana terlebih baik?menggunakan artis untuk memberi nasihat kepada masyarakat, dengan menggunakan artis untuk menjahanamkan masyarakat?kata nabil...(Lu Pikir La Sendiri..hik)

4- PAS tiada Isu???

Sebenarnya berlambak isu yang ingin disampaikan oleh PAS kepada rakyat,cuma mediumnya sahaja  tiada,nak masuk televisyen?hem...memang taakkk lah...radio?lagilah...Akhbar utusan,berita harian?juga sama,macam tunggu bulan jatuh ke ribalah jawabnya...oleh itu,hanya pentas ceramahlah yang menjadi satu2nya medium penyampaian bagi menjelaskan isu2 semasa,penerangan,mendedahkan penyelewengan dan kebobrokan pihak kerajaan dan sebagainya.

Justeru itu,saya langsung tidak melihat PAS menggunakan artis untuk kepentingan parti semata-mata,bahkan penyebaran dakwah islam itu menjadi agenda utama PAS. Sesiapa sahaja boleh digunakan untuk menyebarkan dakwah Islam kerana ianya tuntutan Allah kepada hamba-hambaNya yang berakal. Sebenarnya kamulah(kerajaan) yang tiada isu dan oleh kerana tiada isu,kamu menggunakan keterlibatan artis dalam medan dakwah sebagai isu politik kerana kamu melihat apabila masyarakat mula nampak Islam yang sebenar,maka perjuangan parti PAS lah yang lebih Islamik berbanding apa yang kamu laksanakan untuk Islam..

Wallahua'lam...

Leave a Reply

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

.:: Arkib Permata ::.

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -