Posted by : Waalid Al-Marbawi Jun 1, 2012

Diari, suatu ketika dahulu,ianya menjadi satu coretan rahsia yang sangat2 dijaga rapi daripada tatapan umum. Dahulu,kalau seseorang mencuri baca diari,soheh...perang bilik akan berlaku...tidak bertegur sapa dan sebagainya..kerana marahkan orang membaca diari peribadinya..hem..itu dulu la...


SEKARANG??....

Em...nampaknya sekarang..tidak lagi macam dulu,manusia dah berubah..zaman dah berubah...minda masyarakat dah berubah.."eh!betul ke?kamu jangan buat fitnah...jangan memandai2"

yelah,bukan semua..sesetengah je..yang tidak termasuk tu janganlah terasa pulak..ape orang kate?siapa makan cili,dialah yang terasa pedasnya..kalau makan madu?dialah yang terasa manisnya..hehe..

"Kenapa kamu kata begitu?ade ke orang jual diari peribadi untuk orang lain baca??"

Haha..bukan itu maksud saya..maksudnya..diari peribadi yang tidak lagi peribadi pada ketika ini ialah coretan2 yang berkisar kehidupan kamu di coretkan di alam maya..tidak kiralah baik di dalam FB ke..Blog ke..Twitter ke..dll laman social...


"ah..lantaklah..itu hak aku..kau apesal nak sebok!!jaga tepi kain kau sudahlah...kubur masing-masing...lagi plak,ade aku susahkan kau?!"

Ye,betul..kubur masing2 kan..apa pulak perlu sibuk2 nasihat orang..perbetulkan diri sendiri sudahlah..diri sendiri tidak betul..nak nasihatkan orang pulak..ops,mungkin kamu tidak tahu bahawa kalau betul kamu xnak susahkan orang..cuba nanti,kamu mati..kamu uruskan jenazah kamu sendiri?hah..boleh ke?..boleh ke??tryla buat..haha..

kawan,hidup ini perlu kepada bantu-membantu,nasihat-menasihati,tegur-menegur,sapa-menyapa..jangan sepak-menyepak,tendang-menendang(tendang bola xpe..hi3)..oleh itu,sebagai orang Islam,kita perlu dan wajib menjalankan amar ma'ruf nahi mungkar. Sebab itulah kita perlu saling nasihat menasihati agar kita semua boleh masuk SYURGA Allah..kamu nak Syurga kan?..kan?..kan?

oklah,berbalik kepada diari peribadi tadi..seboleh2nya janganlah kita terlalu mengupdate status,coretan blog yang sangat peribadi..orang kata,hinggakan boleh nampak yang 'dalam kain'...Astaghfirullah!..

Apa faedahnya?seronok menceritakan supaya orang lain boleh puji?boleh komen beratus2?tapi mungkin kamu terlupa..semua itu akan dihisab/dihitung di hadapan Allah akhirat kelak. Kalau boleh,updatelah yang boleh memberi manfaat kepada orang lain,juga memberi manfaat(pahala) kepada diri sendiri.

cukuplah celoteh sekadar ini..asalnya nak tulis sikit je..tapi 'ter'panjang pulak dah..huhu..kalau membebel no 1..huh!mengalahkan mak nenek!(tangan atas bahu,mata ke atas-haha..ayat femes skrg..ntah aku pun xfaham ayat ni)

Semoga dapat memberi keinsafan dan kesedaran buat semua..termasuk diri ini yang terkadang ada silapnya..ingatlah,orang yang silap tidak semestinya dia yang terhina,bahkan boleh jadi yang terbaik,Hah?yelah..kerana taubat nasuha dapat menjadikan kita seperti baby yang baru lahir..:)

wallahua'lam...

Pesanan boboi boy : Terbaekkkk...haha

{ 1 Tembakan... read them below or add one }

  1. benar...diari sekarang sudah menjadi bahan umum..bukan lagi namanya peribadi..

    jika nak dikongsi secara umum..biarlah ianya bermanfaat, tidak dedahkan aib mana2 pihak dan booeh dijadkan pengajaran...wallahua'lam..

    btw..jom lawat blog saya

    www.sihatntural.blogspot.com

    ReplyDelete

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

.:: Arkib Permata ::.

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -