Posted by : Waalid Al-Marbawi Jun 2, 2012

berita yang disiarkan oleh Malaysiakini(MK) yang berbunyi :

Bayaran untuk persembahan artis Korea sewaktu Hari Belia Negara 2012 lalu bukan isu sekiranya ia mendapat tajaan daripada pihak lain, kata Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

"Tak timbul asalkan ada yang sponsor (taja)," katanya ketika ditanya tentang dakwaan di blog bahawa kerajaan membayar RM2.4 juta untuk persembahan itu.

Drag race crash Shabery Cheek

Ahmad Shabery berkata demikian sewaktu menjelaskan dakwaan berhubung bayaran kepada kumpulan pop Korea, Dal Shabet dan Teen Pop.

Bagaimanapun, Shabery tidak mengesahkan jumlah sebenarnya bayaran yang dibuat kerana menurutnya kementerian masih mengaudit perbelanjaan untuk acara itu.

"Makluman awal saya difahamkan jumlah tajaan sama ada tunai, in-kind dan program melebihi RM20 juta.

"Namun kementerian masih dalam proses pengauditan," katanya.

Manfaat ekonomi pada semua
Dakwaan bayaran RM2.04 juta itu muncul apabila terdapat blog menyiarkan surat yang didakwa dari penganjur program Hari Belia Negara kepada kementerian, antaranya mengandungi butiran perbelanjaan.

Ketulenan surat itu bagaimanapun belum dapat disahkan pada masa ini.
Sementara itu, Ahmad Shabery yakin penganjuran Hari Belia Negara 2012 itu membawa manfaat ekonomi kepada pelbagai pihak seperti peniaga, pempamer, pembekal kelengkapan logistik dan artis terlibat.
"Tahun lepas, kesan ekonominya lebih RM100 juta. Tahun ini dijangka lebih besar dari itu.

"Ertinya modal yang dikeluarkan akhirnya kembali kepada rakyat melalui kesan gandaan yang lebih besar lagi," katanya.

Dakwaan bayaran RM2.04 juta itu menarik perhatian sebahagian pengguna Internet di Malaysia kerana ia didakwa jauh lebih besar berbanding bayaran RM1.8 juta kepada ramai artis tempatan yang turut terlibat.

Soalnya,sekalipun kpop itu ditaja oleh orang kaya...hukum memanggil dan mempersembahkan kpop jugak haram. Kerana pertembungan dengan aturan syarak yang menjaga kesejahteraan hidup manusia dunia dan akhirat.

Anologinya mudah saja...mcm ni lah,kalau islam mengatakan DADAH itu haram...pastu si ayah beli dan sponsor dadah itu untuk anaknya?hah...amacam??!tidak ke bangang  namanya tu..

Apapun,kalau betul kita melakukan kesalahan,mengaku sajalah..daripada mencari jalan dan helah untuk menyelamatkan diri...ye..selamat di dunia...akhirat mana lepas bro...

Berkait penajaan yang besar itu...agak2 boleh perincikan tak sapa yang sponsor?,dll yang berkaitan agar tidak berlaku lidah bercabang...:)...banyaknya duit untuk panggil orang telanjang buat persembahan..kalau bagi kat mereka yang memerlukan kan bagus...huhu..bagi kat saya xpe...xde duit utk belajar ni...
wallahua'lam.

{ 1 Tembakan... read them below or add one }

  1. Meski Kpop Haram tetap je banyak budak-budak yang nonton di Youtube

    ReplyDelete

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

.:: Arkib Permata ::.

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -