Posted by : Waalid Al-Marbawi Jun 8, 2012

Assalamualaikum...

Dalam mencari idea untuk berkongsi dengan sahabat2 sekalian(er..entryku ade org bace ke?hem...asyik 'silent reader' jer...,komen sikit comel..:P) saya terjumpa gambar di bawah ni...teringat plak pengalaman...

|
|
|
V
 
credit : fb zulkifli othman

"Betulkan Saf...rapat2kan saf...", seperti biasa,seorang imam yang mengimami solat akan mengingatkan kepada ma'mum untuk merapatkan saf.

Tapi tengok imam,time dia ucapkan tu..dia tgok tak saf belakang?Sebab imam ini seperti ketua platon memberi arahan kepada platonnya(betul ke eja platon ni?huhu), maknanya..seorang imam perlu membetulkan saf makmumnya sebelum mengangkat takbir. Jangan plak check sorang2...kan saf makmum lbih dari 10 saf?tak ke naya makmum tunggu...huhu..

Oklah,pengalaman ye?pengalaman tu takdelah banyak sangat..tapi pernah la menjadi imam di kampung,satu benda yang saya sangat perhatikan dari dulu lagi..fe'el orang melayu time solat..haa...apedia fe'elnya tu?em...ada beberapa perkara yang ingin saya sebutkan :


  1. Suka duduk jauh2 dalam saf(xrapatkan saf)
  2. Banyak melakukan pergerakan dalam solat
  3. Berlumba-lumba duduk di belakang

Yang no.1 tu,entahlah apa sebabnya,tapi adakah sebab panas?atau rimas?atau bau orang sebelah yang tak bleh blah(haha),atau sikap ego dan sombong?-yang ni,tepuk dada tanya iman..tapi yang penting,lagu mana pun,saf perlu dirapatkan..barulah energy tercas!..:)

No.2 plak,macam2 pergerakan yang dibuat time solat,betulkan bajulah,tergaru situ,tergaru sana,dll...ish,kalau lebih dari 3 pergerakan..solat anda boleh batal ye,oleh itu kene kurangkan bergerakan dan lebihkan khusyuk dlm solat. Cube tengok orang yang khusyuk tgok cter korea,agak2 diorang bergerak x?huhu...silap gaya kene lekuk kalau kacau tu..(alahai setan,berjayanya engkau)

Yang no.3 tu,seperti biasalah,orang kita tidak suka membuang masa,sesuatu perkara perlu disegerakan..kalau duduk di barisan hadapan,susah dan lambatlah kalau nak keluar. Tapi cuba letakkan duit RM27 di saf hadapan...hah!comfirm ade yang perang sebab berebut..em,berilah sedikit antara kita dengan Allah,24 jam Allah beri,takkan 10minit x 5waktu pun tak boleh kita luangkan?.

Berbalik kepada gambar di atas,kita kena ingat,kalau kita tidak merapatkan saf..bukan salah kaki kita,tapi masalah HATI...maknanya,kita sombong,ego dan bongkak untuk bergesel dengan orang sebelah dalam solat,takpelah panas/rimas/dll sekejap,yang penting jangan biarkan saf kita diselangi dengan khinzir sbgaimana yang telah dijelaskan oleh Kekasih kita yang mulia S.A.W.

Perbetulkan solat agar diri lebih dekat dengan sang pencipta!
"Selamat Beramal"

wallahua'lam

Leave a Reply

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

.:: Arkib Permata ::.

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -