Posted by : Waalid Al-Marbawi Jun 6, 2012

Amboi korang..dengar je kawen,cepat je terjah ek?hihi..ape2 hal pun,baca dulu kat bawah ni...terima kasih!
"Kajian mendapati bukan sahaja asap rokok pasif amat berbahaya kepada kanak-kanak terutamanya bayi, malahan bau asap rokok yang melekat pada baju perokok atau mereka yang berada di kawasan merokok juga amat berbahaya kepada kanak-kanak terutamanya bayi.

Oleh itu jauhkan pakaian yang berbau rokok dari anak-anak serta bayi anda. Risiko ini dipanggil “Thirdhand Smoke” - TKO




Thirdhand Smoke: Growing Awareness of Health Hazard

We know that smoking and secondhand smoke exposure are harmful, but what about "thirdhand smoke"? This is a relatively new term used to describe the residual contamination from tobacco smoke that lingers in rooms long after smoking stops and remains on our clothes after we leave a smoky place.

It may seem merely like an offensive smell, but it is also indicative of the presence of tobacco toxins. Thirdhand smoke consists of the tobacco residue from cigarettes, cigars, and other tobacco products that is left behind after smoking and builds up on surfaces and furnishings.

Tobacco smoke is composed of numerous types of gasses and particulate matter, including carcinogens and heavy metals, like arsenic, lead, and cyanide. Sticky, highly toxic particulates, like nicotine, can cling to walls and ceilings. Gases can be absorbed into carpets, draperies, and other upholsteries.

A 2002 study found that these toxic brews can then reemit back into the air and recombine to form harmful compounds that remain at high levels long after smoking has stopped occurring. There is a growing body of evidence that this lingering tobacco residue has significant health risks.

People, especially children and hospitality industry workers, can have considerable exposure to it. As confirmed by the 2006 Surgeon General's Report, there is no safe level of exposure to tobacco smoke. And tobacco smoke toxins remain harmful even when breathed or ingested after the active smoking ends.

A study published in February 2010 found that thirdhand smoke causes the formation of carcinogens. The nicotine in tobacco smoke reacts with nitrous acid - a common component of indoor air - to form the hazardous carcinogens. Nicotine remains on surfaces for days and weeks, so the carcinogens continue to be created over time, which are then inhaled, absorbed or ingested.(Teruskan pembacaan di : http://www.no-smoke.org )

***********************************

Sememangnya merokok amat membahayakan kesihatan...tidak salahlah kiranya sy mengharamkan setiap molekul asap rokok yang masuk ke ruang pernafasanku dan anak-anakku...hah!kalau nak merokok..jangan merokok depan kami..kalau tak...korang tanggunglah depan Allah nanti...(^_^)y...peace!

Harap sahabat2 blogger permata tidak hisap rokok..kan3...kalau ada yang hisap tu,bolehlah cuba slow2 untuk berhenti merokok..korang tau tak?,duit yang korang buat beli rokok tu..kalau kumpul,siap boleh buat hantaran kawen tuu...hehe..xpercaya?try kira.... :

credit gambar to : http://www.mohdzaid.com

Ok,kita ambil nilai yang paling rendahla..RM8.50 sekotak

bermakna sehari korang habiskan berapa kotak?kita try kira sekotak sehari,ok kan?sikit dah tu..ade yang 2,3 kotak sehari ape..huhu..

Rokok(kotak)   X   30hari  X    RM8.50  =   ????

                                               1             X       30     X        8.50    =   RM255  


Hah!!..itu baru sebulan...cuba bayangkan korang mula merokok dari umur 19 tahun...hingga umur 25 tahun?,bermakna RM255 X  12(bulan)  X  6(tahun)  =  RM18360...mak oi..siap boleh beli motor sebijik der...huhu,banyak tuuu...

Bukan stakat boleh kawen je,untuk modal bukak bisnes pun boleh ape..fikir dahulu sebelum terlambat...tepuk dada,tanya iman..jangan kita mengharapkan doa kita dimakbul Allah kalau setiap hari benda haram duk masuk dalam badan kita..wallahua'lam..

Leave a Reply

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

.:: Arkib Permata ::.

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -