Posted by : Waalid Al-Marbawi Jun 17, 2012


Hem...apa yang terjadi(rujuk sini) di harap memberi peringatan dan pengajaran buat kita semua,jangan terlalu mementingkan diri sangat hingga membahayakan nyawa orang lain,susah ke nak beradab di jalan raya?atau masing2 nak tunjuk ego dan sombong masing2?

Tidak dinafikan bahawa telah taqdir Allah dan sampai ajalnya dia meninggalkan dunia ini,namun...asbabnya juga kita perlu ambil kira,macam yang ditulis oleh encik anonymous ni,memang benar apa yang diutarakannya.

"jalan sempit tapi ramai yg 'galak' utk memotong"

Pemandu2 jalanraya perlu berhati-hati bagi mengelakkan sesuatu yang tidak diingini seperti ini terjadi...tidakkah kamu mendengar bahawa Allah Subhanahu wa Taala berfirman yang bermaksud " dan janganlah kamu mencampakkan dirimu dalam kebinasaan".

Kancil yang dibawa oleh kakak saya.
Peristiwa dan insiden yang berlaku kepada arwah sahabat saya sebenarnya sebijik seperti kes yang berlaku kepada arwah kakak saya lebih kurang empat tahun yang lepas. Arwah kakak yang baru pulang dari sekolah dan menuju ke Nursery bagi mengambil 2 orang anaknya telah dilanggar dengan laju oleh sebuah kereta yang dipandu oleh budak bawah umur!!!

Inilah kesan dilanggar yang menyebabkan kematian kakak kandung saya.. Menyebabkan jantung arwah kakak pecah!angkara budak yang tidak layak untuk membawa kereta dan seorang samseng...dalam jalanraya yang tengah sesak dan sibuk,boleh dia memotong dengan kelajuan 120km/jam...

Sebenarnya dia sedang larikan diri dari samseng yang mengejarnya kerana melanggar motor salah seorang dari mat rempit..akhirnya,kakak jugak yang jadi mangsa...dukacitanya,budak yang melanggar itu,masih senang lenang dan bahagia disamping keluarganya..nak buat macam mana,kami orang biasa dan mereka orang berada,ramai kabel...dah 4tahun berlalu masih tiada apa-apa tindakan dikenakan..entahlah...(hai...sedih betul..murahnya nyawa orang kebanyakan ye....T_T)

Yang pergi tetap tidak akan kembali,yang hidup,perlu mengambil pengajaran dan aplikasikan dalam kehidupan mengenai apa yang telah terjadi...jagalah diri,adab serta peraturan yang telah ditetapkan agar bukan sahaja dapat menjaga diri dari binasa,bahkan mempu mencegah orang lain jadi teraniaya...

Wallahua'lam....

Leave a Reply

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩
Terima kasih kerana sudi membaca artikel yang dimuatkan di sini,jadi sudilah kiranya utk mengulas@memberi komentar disini :

1. Jagalah adab menegur
2. Sila gunakan nama@link utk kemudahan bersama
3. Terima kasih sudi komen..
4. Boleh Guna Kod² Seperti Ini <b>, <i>, <a>

●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬๑۩۩

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

.:: Arkib Permata ::.

- Copyright © ::Permata Perjuangan™ :: - Permata Perjuangan - Powered by Blogger - Designed by Waalid Al-Marbawi -